In gesprek over gaming en de invloed op onderwijs

Informatie

Veel kinderen gamen. Dat begint al bij de kleuters en als je in de hogere groepen lesgeeft, heb je ongetwijfeld leerlingen die regelmatig gamen. Gaming is onderdeel van de (jeugd)cultuur en kan net zo belangrijk zijn voor kinderen als voetballen of logeren bij opa en oma. Er zijn veel volwassenen die zich zorgen maken over het gamegedrag van basisschoolleerlingen. Zijn die zorgen terecht? Wanneer moet je je zorgen maken om jouw gamende leerling? In dit tafelgesprek over gaming en de invloed op onderwijs, wordt ingegaan op gamen, de gamecultuur, of en welk gevaar kan dreigen in veelvuldig gamen, en welke rol voor school en de leerkracht is weggelegd. Let op: er wordt niet gesproken over het gebruik van games in de klas.

Deze cursus is geschikt voor leerkrachten van alle groepen. De inhoud van de cursus richt zich voornamelijk op leerlingen van groep 4 t/m groep 8. Hoewel bij kleuters de ouders meestal de spelletjes kiezen en dit vaak educatieve spellen zijn, is het voor alle leerkrachten belangrijk bewust te zijn van de rol die gamen speelt in de wereld van de basisschoolleerling. Deze cursus is daarom ook interessant voor leerkrachten van groep 1 t/m groep 3.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • weet je welke rol gamen in de (belevings)wereld van leerlingen kan innemen
  • weet je wat de positieve en negatieve invloed van gamen op leerlingen kan zijn
  • weet je wanneer gamegedrag problematisch is
  • kun je als leerkracht inspelen op het gamegedrag van leerlingen

Auteur

  • prof. dr. Peter Nikken

    Prof. dr. Peter Nikken is Lector Jeugd & Media aan hogeschool Windesheim, en vanuit het Nederlands Jeugdinstituut bijzonder hoogleraar Mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is vooral geïnteresseerd in de rol van ouders, leerkrachten en andere mede-opvoeders bij het mediagebruik van kinderen en jongeren. Die wetenschappelijke kennis vertaalt hij graag voor een breed publiek, zoals o.a. in zijn boek De Schermwijzer.

  • Harry Hol

    Harry Hol is schrijver en journalist met specialisatie technologie en games. Artikelen over deze onderwerpen verschenen in een groot aantal tech tijdschriften en kranten. Hij is inmiddels alweer een aantal jaren verbonden aan Bureau Jeugd en Media, waarvoor hij lezingen en ouderavonden over gaming geeft. Daarnaast is Harry actief op YouTube waar hij nepnieuws analyseert en complotten onderuithaalt in een wekelijkse show.

  • dr. Miranda Timmermans

    Miranda Timmermans is gepromoveerd op een onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool. Ze werkt als Lector Leerkracht aan de pabo van Avans Hogeschool. Daarnaast werkt ze als zelfstandig trainer/adviseur en onderzoeker en is ze betrokken bij diverse opdrachten rondom (kwaliteit van) leren en opleiden op de werkplek. Tevens is ze voorzitter van de Velon (Vereniging Lerarenopleiders Nederland).