Muziekdidactiek 3.0: Als de muziek er al is

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor OOP.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

TikTok, Spotify, YouTube: muziek is tegenwoordig overal en altijd beschikbaar. Maar de manier waarop we jonge mensen muziekles geven is de afgelopen 200 jaar bijna niet veranderd. En deze didactiek, gebaseerd op het overdragen van ambachtelijke vaardigheden, begint te kraken in een tijd waarin jonge mensen veel meer keuzes hebben dan in het verleden. Wat gebeurt er als we er niet meer vanuit gaan dat de docent de leerling muziek moet leren maken, maar dat de docent de leerling uitdaagt zichzelf muzikaal te ontwikkelen? 
Suzan Lutke houdt een gloedvol pleidooi voor een nieuwe didactiek waarbij de muzikale groei van de leerling centraal komt te staan, en de rol van de docent misschien verandert, maar er niet minder van leerling en docent verwacht wordt.  

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • motivatie en plezier in muziek bij je leerlingen stimuleren: met het zweet op de juiste rug.
  • je eigen muziekdidactiek afzetten tegen het model muziekdidactiek 3.0.
  • aan de slag met nieuwe handvatten voor lesontwerp waarbij de muzikale groei van je leerling centraal staat.

Auteur

  • Suzan Lutke

    Suzan Lutke studeerde voor docent muziek, klassiek saxofoon en onderwijskunde. Ze werkt al jaren in het onderwijs, begon ooit als docent muziek aan een middelbare  montesorischool en schreef het boek Als de muziek er is, een nieuw fundament voor muziekonderwijs (Coutinho, 2019). Ze geeft onder andere les aan de HKU, is trainer, coach, adviseur en consultant.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor OOP.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht