Feedback op leerlingteksten: effectief en ontwikkelingsgericht
Stap nu in
Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor OOP.
- Ruim 135 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Deze cursus gaat over feedback als essentiële component van formatieve evaluatie; over het nut van effectieve, leerzame feedback op leerlingteksten in het voortgezet onderwijs. Het uitgangspunt is dat zowel docenten Nederlands als (andere) taal- en vakdocenten een rol spelen in het stimuleren en begeleiden van de schrijfvaardigheidsontwikkeling van de leerling. Deze cursus is dan ook bedoeld voor alle docenten in het voortgezet onderwijs die werken met schrijfopdrachten in hun lespraktijk. We richten ons in deze cursus op feedback die gericht is op de schrijfcomponent van schrijfopdrachten (niet op de inhoudelijke component).
Preview
Leerdoelen
Na deze cursus kun je:
- de kenmerken van ontwikkelingsgerichte, formatieve feedback op leerlingteksten benoemen
- de voor- en nadelen van verschillende feedbackstrategieën en feedbackstijlen aangeven
- aangeven op welke ontwikkelingsniveaus en tekstniveaus je je feedback kunt richten
- de didactische en praktische mogelijkheden van verschillende feedbackvormen (mondelinge en schriftelijke feedback, peerfeedback en digitale feedbackinstrumenten) beschrijven
- op basis van deze kennis effectief feedbackstrategieën inzetten in je lespraktijk, waarbij je een stijl en een vorm kiest die leerling motiveert en die zelfregulatie stimuleert
Stap nu in
Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor OOP.
- Ruim 135 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht