Startende docenten? Sterke begeleiding!

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Leidinggevenden.
  • Ruim 40 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

De uitval onder startende docenten is hoog. Daar is iets aan te doen, weet Gerald Steverink, die jarenlang meewerkte aan het landelijke onderzoeksproject Begeleiding Startende Leraren (BSL). In deze cursus geeft hij inzicht in de oorzaken van uitstroom en licht hij de vijf ingrediënten toe van een stevig inductieprogramma, waarmee je starters in het vak kunt begeleiden en (zoveel mogelijk) behouden. Ook stelt Steverink de kritische vraag: hoe kijk je zelf naar starters? Vanuit tekortkoming – ze hebben nog veel te leren – of vanuit waardering – ze zijn nieuw talent in onze school? Tot slot krijg je handige tools aangereikt, die je helpen in kaart te brengen wat er al goed gaat, en wat er beter kan in de begeleiding van starters. Hoe sneller starters zich ontwikkelen, hoe sneller de onderwijskwaliteit verhoogt.  

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je inzicht in de oorzaken van uitval onder startende docenten.
  • ken je de ingrediënten van een goed en gedegen inductieprogramma voor starters.
  • heb je tools in handen om de situatie op jouw school in kaart te brengen en hierover in gesprek te gaan.
  • kun je starters op jouw school goed begeleiden en (zoveel mogelijk) behouden.  

Auteur

  • Gerald Steverink
    Gerald Steverink houdt zich als trainer en lerarenopleider aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) bezig met de professionalisering van docenten. In de periode 2014-2019 was hij projectleider in de regio Nijmegen van het landelijke project Begeleiding Startende Leraren (BSL). Dit project heeft geleid tot de publicatie Begeleiding startende leraren 2014-2019. Namens de VO-raad geeft hij vorm en inhoud aan een landelijk leernetwerk BSL.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Leidinggevenden.
  • Ruim 40 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht