Gezonde en ongezonde angst bij leerlingen: herkennen en hulp bieden

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Wist jij dat 6,5% van de leerlingen is gediagnosticeerd met een angststoornis, maar nog veel meer jongeren rondlopen met angst die geen diagnose hebben gekregen? Angst zit leren in de weg en kan een voorbode zijn van andere problemen, zoals depressie. Vermijden is niet de oplossing. Zeggen dat het allemaal wel meevalt ook niet. Tweederde van de jongeren heeft baadt bij cognitieve gedragstherapie, dat helpt velen wel.

Als docent kun je signaleren, het gesprek aangaan en doorverwijzen. Hoe? Dat legt dr. Ellin Simon uit in deze cursus. 


Deze cursus is nog in ontwikkeling en verschijnt in het voorjaar online.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de functie van gezonde angst uitleggen
  • gezonde angst onderscheiden van ongezonde angst
  • ongezonde angst signaleren bij je leerlingen
  • helpen om te gaan met ongezonde angst en doorverwijzen
  • belangrijke misvattingen en valkuilen weerleggen

Auteur

  • dr. Ellin Simon

    Dr. Ellin Simon heeft ontwikkelingspsychologie gestudeerd in Groningen en cognitieve neurowetenschappen in Utrecht. Ze promoveerde op een project over angstpreventie bij kinderen aan de Universiteit van Maastricht. Momenteel werkt ze als Universitair Docent Klinische Psychologie van de faculteit Psychologie en Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit. Zij richt zich in onderwijs en onderzoek op psychopathologie bij kinderen en adolescenten. Ze focust zich hierbij sterk op het vroegtijdig ingrijpen bij angstproblematiek bij kinderen en adolescenten. 

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht