Toetsing in het basisonderwijs

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Toetsing speelt een ontzettend belangrijke rol in het Nederlandse onderwijssysteem. Ben je benieuwd naar hoe je de rol van toetsing in jouw school evalueert en verbetert? Volg dan deze cursus waarin Karen Heij een diepgaande analyse geeft van hoe we in het basisonderwijs toetsen.

Vervolgens neemt Robinet Bargeman je mee in het online kindportfolio STERiK, dat de autonomie en zelfrepresentatie van leerlingen meer ruimte geeft in de verantwoording van hun ontwikkeling. Ze geeft een praktische demonstratie en licht de achterliggende filosofie toe.

Preview

 

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • begrijp je waarom toetsen moeten gaan over de groei en ontwikkeling van leerlingen.
  • herken je de tekortkomingen van het Nederlandse toetssysteem.
  • kun je de toegevoegde waarde van je eigen toetsen analyseren.
  • bedenk je alternatieve vormen van toetsing voor in je eigen klas.

Auteur

  • dr. Karen Heij

    Vanaf de afronding van haar studie Toegepaste Taalwetenschappen aan de katholieke universiteit Nijmegen in 1988, heeft Karen Heij zich beziggehouden met taal en toetsing. Karen was tot maart 2016 directeur en eigenaar van bureau ICE, waar zij een belangrijke bijdrage leverde aan de ontwikkeling van de IEP Eindtoets. Karen stond tevens aan de basis van de ontwikkeling van toetsen voor Nederlands als Tweede Taal, zoals het Staatsexamen Nederlands als Tweede Taal en de diverse generaties inburgeringsexamens, in eerste instantie gebaseerd op de NT2-niveaus. Later heeft zij meegewerkt aan de totstandkoming van het Raamwerk Nederlands als tweede taal. En was gesprekspartner voor diverse ministers en ministeries als ook voor het College voor Toetsen en Examens (CvTE) inzake taaltoetsing. Met Bureau ICE heeft zij gewerkt aan de ontwikkeling van toetsen voor moderne vreemde talen (MVT) gerelateerd aan het Common European Framework of References for Languages (CEF) en toetsen van taal en rekenen gerelateerd aan de Referentieniveaus, met name voor (v)mbo. In het middelbaar beroepsonderwijs heeft ze nieuwe vormen van examinering ontwikkeld en mbo-instellingen begeleid bij het opzetten van kwalitatief hoogwaardige vormen van examinering en verantwoording daarvan. 

    Momenteel werkt zij als zelfstandig toetsexpert Parrhesia Onderwijsadvies en is zij in 2021 gepromoveerd op de eindtoets PO. Haar promotieonderzoek voerde ze uit als buitenpromovendus bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur in de periode van december 2017 tot december 2020 (gepromoveerd op 21 april 2021).

  • Robinet Bargeman

    Robinet is één van de twee directeuren van Bureau STERK. Onderwijs; ontwikkelen en professionaliseren zijn haar passies. Zij heeft jarenlang in het basisonderwijs en later in het hoger onderwijs gewerkt. Bij de hogeschool was Robinet o.a. projectleider studiesucces, ontwikkelde zij delen van curricula en nam assessments af. Naast haar werk in het onderwijs en nu Bureau STERK, werkte zij ook als coach en studiebegeleider bij Transparant Leiden, een GGZ-instelling. Vanuit haar kennis en ervaring heeft zij de basis gelegd voor de STERKscan, een scan die de professionele identiteit in beeld brengt en STERiK, het online kindportfolio. Bureau STERK stelt de mens en zijn of haar toegevoegde waarde voor de samenleving centraal, maakt deze graag zichtbaar en faciliteert de ontwikkeling van ambities door (digitale) tools en duidelijke kaders te bieden. Visie, enthousiasme, inspiratie en kwaliteit zijn termen die goed bij Robinet passen.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht