Rekenproblemen: hoe jij kunt helpen

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

In elke klas zitten leerlingen die moeite hebben met rekenen. Ze krijgen de tafels niet in hun hoofd, blijven tellen bij minsommen of halen procedures door elkaar. Sommige leeringen hebben problemen met één aspect, zoals automatiseren. Anderen doen het goed op de methodetoetsen, maar niet op de Cito’s. En voor weer anderen is vrijwel alle rekenstof te moeilijk.

In deze cursus leer je hoe je deze leerlingen met milde tot ernstige rekenproblemen kunt helpen. Het gaat hier om kinderen die zwak (E- of V-niveau) scoren op één of meer rekentoetsen terwijl er geen sprake is van dyscalculie. Het kunnen leerlingen zijn die bijvoorbeeld AD(H)D, dyslexie of een taalprobleem hebben, of die moeilijk lerend zijn. Maar het kunnen ook leerlingen zijn die sterk scoren op taal- of bijvoorbeeld geschiedenistoetsen, maar benedengemiddeld (D of IV) op rekentoetsen. In deze cursus staan we stil bij belangrijke knelpunten van de rekeninhoud: getalbegrip, automatiseren en redactiesommen. Je leert hoe je het getalbegrip van kinderen kunt vergroten, wat je kunt doen als sommen niet geautomatiseerd raken en hoe leerlingen redactiesommen effectiever leren oplossen. Verder kijken we naar de organisatie van een rekenles: hoe ga je om met niveauverschillen, wat is een goede instructie en hoe betrek je ouders?

Let op: dit is een basiscursus die vooral geschikt is voor startende leerkrachten.

Deze cursus is in juni 2023 geactualiseerd.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • je rekenles effectief vormgeven
  • effectieve instructie geven aan zwakke rekenaars
  • differentiëren tijdens de rekenles
  • het getalbegrip van je leerlingen vergroten
  • uitleggen waarom automatiseren belangrijk is
  • het automatiseren bevorderen
  • leerlingen helpen die moeite hebben met redactiesommen
  • ouders advies geven over wat ze thuis kunnen doen om het rekenen te bevorderen

Auteur

  • drs. Marije van Oostendorp

    Marije van Oostendorp is orthopedagoog generalist en leerkracht, en gespecialiseerd in kinderen met rekenproblemen en dyscalculie. Ze doet reken- en dyscalculieonderzoek en begeleidt kinderen van 7 tot 17 met reken- en wiskundeproblemen. Ze adviseert scholen en mbo-colleges en geeft nascholing en college aan psychologen en orthopedagogen. Tevens verzorgt zij de opleiding tot rekenspecialist voor het po, vo en mbo bij de Onderwijsdesk in Laren. Ze heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de dyscalculie screener NDS en de test 3DM Dyscalculie. Marije is auteur van de boeken Aan de slag met rekenproblemen 1 en 2, het Zorgplan Dyscalculie en rekenproblemen van Boomtestonderwijs en de methode Rekensprint Getalbegrip.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Reviewer

  • drs. Anouk Geelen

    Anouk Geelen is afgestudeerd taalwetenschapper en werkt sinds 2008 in het basisonderwijs.  Ze heeft de Master Educational Needs afgerond en is als leerkracht en intern begeleider werkzaam op basisschool de Windroos in Wijk bij Duurstede. Naast haar werk als leerkracht heeft zij meegeschreven aan de rekenmethode Getal en Ruimte junior.