Muziekbelevingslessen in het speciaal onderwijs

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

In het speciaal onderwijs kan muziekles een hele uitdaging zijn. Ben je benieuwd hoe je dit aanpakt? In deze cursus deelt Vincent Lamers, vakleerkracht muziek in het speciaal onderwijs, zijn kennis over hoe je leerlingen met een beperking muziek laat ervaren. Met praktijkbeelden laat hij zien hoe muziekbelevingslessen alle zintuigen van de leerlingen aanspreken. Door de inzet van geluid, beeld, gebaren, bewegingen en materialen ontstaat een belichaamde muzikale ervaring. Tijdens deze cursus laat Vincent je ook zelf ervaren hoe muzikale kenmerken direct verbonden kunnen zijn aan jouw beleving. Verder ga je een fragment van een les analyseren, leer je zelf een muziekbelevingsles te ontwerpen en krijg je tips om de meest geschikte muziek te vinden.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • muziekactiviteiten ontwerpen voor laag functionerende kinderen in het speciaal onderwijs.
  • muzikale klankelementen op een zintuiglijke manier naar leerlingen vertalen.
  • analyseren wat er tijdens een muziekbelevingsactiviteit gebeurt.

Auteur

  • Vincent Lamers

    Vincent Lamers (1965) is sinds 1989 werkzaam als muziekdocent op verschillende werkplekken, met name in het basisonderwijs. Sinds 2000 werkt hij in het speciaal onderwijs. Binnen dit werkveld specialiseerde hij zich in muziekbelevingslessen, lessen voor leerlingen met een ernstige meervoudige beperking.

    Hij studeerde in 2015 af aan de master kunsteducatie van de AHK. Na afloop van deze studie deed hij samen met Melissa Bremmer en Carolien Hermans onderzoek naar multimodale muziekdidactiek in het speciaal onderwijs. In dit onderzoek wordt een werkwijze onderzocht, waarbij laag functionerende kinderen door middel van het inzetten van verschillende zintuigen muziek beleven. Via verschillende modellen en een checklist wordt beschreven hoe deze werkwijze werkt en aan welke voorwaarden hij moet voldoen. Het onderzoek is in 2018 gepubliceerd onder de titel ‘De multimodale muziekbubbel’. Vincent heeft zowel nationaal als internationaal verschillende presentaties over dit onderzoek gegeven.

    Momenteel werkt hij als vakleerkracht muziek in het speciaal onderwijs en verzorgt hij de nascholing ‘Muziekbelevingslessen in het speciaal onderwijs’ aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast is hij als zzp-er actief op het terrein van cultuureducatie.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht