Eigenaarschap bij leerlingen vergroten

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Het belang van eigenaarschap in het onderwijs staat voor de meeste leraren buiten kijf. Men is het er over eens dat leerlingen eigenaarschap moeten nemen, maar veel leraren stuiten op een gebrek aan motivatie bij hun leerlingen. Het is nodig om leerlingen hierin te stimuleren. In deze cursus leer je hoe je jouw leerlingen, van groep 1 tot en met groep 8, eigenaar laat worden van hun eigen leerproces. Wat is hierin de rol van jou als leerkracht en wat is de rol van de leerling zelf?

Na het volgen van deze cursus kun je aan de slag gaan met het versterken van eigenaarschap door significante leerervaringen te creëren voor jouw leerlingen. Eigenaarschap wordt vaak gezien als iets dat je alleen moet doen, maar je zult merken dat jij en je leerlingen hierin veel voor elkaar kunnen betekenen. Sterker nog, je hebt elkaar nodig om eigenaar te kunnen worden van je eigen leerproces.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • jouw leerlingen stimuleren om eigenaar te worden van hun eigen leerproces.
  • het eigenaarschap van jouw leerlingen versterken.
  • invulling geven aan jouw eigenaarschap als leraar.

Auteur

  • Ingrid Paalman-Dijkenga

    Ingrid Paalman-Dijkenga is als lector verbonden aan hogeschool Viaa te Zwolle en houdt zich in het dagelijks leven bezig met het ontwerpen, ontwikkelen en creëren van innovatieve processen binnen het onderwijs en het onderzoeken daarvan. Daarbij is altijd de betrokkenheid en de rol van de leerling het uitgangspunt in het proces en product, vanuit de gedachte dat elke leerling, collega en overige betrokkene een leider is van zijn eigen leer- en werkproces.

    Ingrid voerde haar promotieonderzoek uit naar leiderschap voor leren, waarbij de rol van de lerende in het leerproces een belangrijk aandachtspunt is. Ze studeerde verandermanagement voor de non-profit sector, stond ruim 18 jaar voor de klas en was consultant voor het CPS, waarbij de aandacht werd gericht op passend onderwijs en het creëren van passende leerarrangementen voor leerlingen en docenten.

    Ingrid heeft verscheidene publicaties op haar naam staan. In 2017 vertaalde ze, samen met twee onderwijskundigen, het boek Student Voice van Russel Quaglia en Michael Corso naar de Nederlandse context, genaamd Lef om te Luisteren. Haar laatste boek, getiteld Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar?, ging over persoonlijk meester- en leiderschap voor leraren en kwam uit in april 2021.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht