Maak een groepsanalyse: welke interventie werkt?

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Wil je je meer verdiepen in de groepsdynamiek van een groep en wil je weten waarom leerkrachten soms moeite hebben met een groep? In deze cursus leer je van Thomas de Meulder hoe je samen met de leerkracht de geldende normen in een klas in kaart kunt brengen met behulp van een groepsanalyse. Wordt de norm van de groep bepaald door de leerkracht of door enkele leerlingen? Hoe breng je dit terug tot de normen die de leerkracht in de klas wil hanteren? Welke interventie kan helpen? Thomas adviseert je de interventies te kiezen die ervoor zorgen dat de leerkracht weer (mede) bepalend is voor de sfeer in de groep.

Let op! In deze cursus gaat het niet over het uitvoeren van de interventie, maar om het keuzeproces vooraf.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • anders kijken naar gedrag en groepsvorming.
  • vanuit nieuwe inzichten kijken naar groepsnormen en de gevolgen voor de leerkracht.
  • beter onderscheid maken tussen lastgevend en invloedrijk gedrag.
  • duurzame en effectieve interventies kiezen.

Auteur

  • Thomas de Meulder

    Thomas de Meulder is zijn carrière gestart als leerkracht lichamelijke opvoeding in Rotterdam. Door de jaren heen heeft hij zich door middel van scholing laten inspireren door diverse experts op het gebied van groepsdynamiek. Vanuit de opgedane kennis en inspiratie is in 2018 het bedrijf Groepsanalyse ontstaan. Groepsanalyse is gespecialiseerd in het analyseren van dynamische groepen. Thomas heeft de ambitie om op elke school in Nederland een interne groepsanalist in het team te hebben. Om deze ambitie te realiseren ondersteunt hij scholen bij het maken van analyses en geeft hij nascholing op het gebied van leerkrachtvaardigheden en klassenmanagement.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht