Het jonge kind: creëer een sterk rekenaanbod!

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Wil jij weten hoe je leerkrachten kunt begeleiden bij het geven van effectieve rekeninstructie aan kleuters? In deze cursus legt Eveline Bogers uit hoe spel en interactie met elkaar verbonden zijn en waarom deze twee vaardigheden belangrijk zijn voor de ontwikkeling van het jonge kind.

Je leert welke invloed spel en mondelinge taalontwikkeling hebben op het voorbereidend rekenen van kinderen. Daarnaast laat Eveline zien hoe leerkrachten rekeninstructie kunnen geven aan de hand van het Gradually Released Responsibility Instruction Model (GRIMM-model). Door hier meer inzicht in te verkrijgen, kun je leerkrachten doelgerichter en passender begeleiden bij hun onderwijs aan kleuters.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • leerkrachten begeleiden bij het geven van effectieve rekeninstructie aan het jonge kind.
  • uitleggen waarom rekeninstructie van belang is bij jonge kinderen.
  • bepalen hoe doelen via spel en/of via instructie behaald kunnen worden.
  • leerkrachten coachen in het gebruik van de 3 V’s (verkennen, verbinden, verrijken).

Auteur

  • Eveline Bogers MEd. MA

    Eveline Bogers heeft gewerkt als kleuterleerkracht, intern begeleider en remedial teacher in het primair onderwijs. Als adviseur wil zij professionals inspireren met haar kennis over de mondelinge taalontwikkeling van het jonge kind. Zoals de taalverwerving, de taalontwikkeling, meertaligheid, taalontwikkelingsachterstanden en taalontwikkelingsstoornissen.

    Over de mondelinge taalontwikkeling heeft Eveline in 2020 het boek ‘Al pratend wijs!’ geschreven. Dit boek helpt leerkrachten, intern begeleiders en pedagogisch medewerkers bij het ondersteunen van de ontwikkeling van de vroege mondelinge taalvaardigheid.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht