Reggiopedagogiek

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Pedagogisch medewerkers breed.
  • Ruim 90 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Will jij werken vanuit de interesse en nieuwsgierigheid van de kinderen zelf? Dan kan deze cursus over Reggiopedagogiek je nieuwe inspiratie bieden!

De pedagoog Loris Malaguzzi (1920 – 1994) heeft in de stad Reggio in Noord Italië samen met anderen de Reggiopedagogiek ontwikkeld. In de Reggiopedagogiek wordt er altijd gewerkt vanuit de interesse en nieuwsgierigheid van de kinderen zelf. Elk kindercentrum heeft hierbij een unieke aanpak.

Inge van Rijn vertelt met praktijkvoorbeelden van De Tweeling in Nijmegen meer over de belangrijkste thema’s uit de Reggiopedagogiek. Laat deze cursus een inspiratiebron zijn, zodat je je verder kunt verdiepen en als bonus meer afwisseling en uitdaging in je werk kunt ervaren.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de belangrijkste thema’s uit de Reggiopedagogiek benoemen
  • thema’s uit de Reggiopedagogiek herkennen in je eigen werkwijze
  • thema’s uit de Reggiopedagogiek gebruiken als inspiratiebron voor je eigen werkwijze

Auteur

  • Inge van Rijn

    Inge van Rijn studeerde sociale pedagogiek en werkte lange tijd als pedagoog in de kinderopvang. Als ‘schrijvende pedagoog’ geeft ze scholing aan medewerkers van kindcentra en helpt ze organisaties bij het helder verwoorden van hun pedagogische visie en hun pedagogisch beleid. Ze heeft twee boeken geschreven over pedagogiek en jonge kinderen. In 2020 verscheen Pedagogiek in de vingers. Werkboek pedagogische begeleiding in de kinderopvang. In het najaar van 2022 verschijnt haar boek Prachtige pedagogiek. Inspiratie vanuit de Reggiopedagogiek. Daarnaast schrijft ze artikelen in vakbladen als Kinderopvangtotaal en Het Jonge Kind (HJK). Deze publicaties zijn te vinden op haar site: https://www.schrijvendepedagoog.nl/

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Pedagogisch medewerkers breed.
  • Ruim 90 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht