Introductie: de IB'er als leercoördinator

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Een actuele ontwikkeling is de verschuiving van de functie van de intern begeleider richting die van de kwaliteitscoördinator. Drie domeinen staan centraal in je functie als kwaliteitscoördinator: de leercoördinator, de trendanalist en de zorgregisseur. In deze cursus staat de werkwijze van de leercoördinator centraal. Als leercoördinator kijk je met het team kritisch naar jullie visie en ambitie rondom leren en gedrag. Wat willen jullie dat leerlingen leren? Welk onderwijsaanbod streven jullie na? Hoe weet je of leerlingen hetgeen geleerd hebben? Welke acties ondernemen jullie wanneer leerlingen hetgeen wel of (nog) niet hebben geleerd? Ook begeleidt je leerkrachten in het verwerven van een kennisbasis, zodat het gehele team weet hoe leren werkt. Vervolgens zorg je voor een vertaalslag vanuit de cognitieve leerpsychologie naar het klaslokaal. Tenslotte maken jullie gezamenlijke afspraken over welk handelen door de hele school te zien zal zijn.

In deze cursus leer je welke werkwijze van je wordt verwacht als leercoördinator. Ook kom je te weten hoe je een lerende cultuur met een professionele en onderzoekende houding stimuleert binnen het team. Tenslotte verdiep je je in het organiseren van professionalisering bij jou op school.

Let op: dit is een introductiecursus over de IB'er als leercoördinator. Zoek je meer concrete voorbeelden en verdieping? Bekijk dan in het cursusoverzicht welke cursussen het label L (leercoördinator) hebben.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de uitgangspunten van de werkwijze van de leercoördinator toepassen.
  • vaststellen welke competenties je als leercoördinator nodig hebt.
  • het domein van de leercoördinator vergelijken met het domein van de trendanalist en de zorgregisseur.

Auteur

  • Linda van Druijten

    Linda van Druijten is senior onderwijsadviseur op het gebied van de lerende organisatie en professionele cultuur. Als schoolleider in het speciaal onderwijs heeft Linda meer dan vijftien jaar gewerkt met zeer bevlogen intern begeleiders, om het iedere dag een beetje beter te doen voor leerlingen die passie en bezieling van alle medewerkers in de school zo hard nodig hebben! Daarom staat zij voor samenwerken vanuit een voortdurende focus op de rol van de schoolleider, de intern begeleider en de leraren.

  • Francis van Haandel

    Francis van Haandel is voorzitter van het afdelingsbestuur Intern Begeleiders van de LBBO. Daarnaast is zij beleidsadviseur op het gebied van onderwijskwaliteit en professionele cultuur. Als onderwijsprofessional is Francis meer dan vijftien jaar met passie betrokken bij het vak van de intern begeleider en staat ze graag dicht bij de werkvloer om deze beroepsgroep de aandacht en focus te geven die ze verdient. In haar rol als leerkracht, intern begeleider, orthopedagoog en beleidsadviseur onderwijs & kwaliteit is zij altijd gericht op het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Het is de rode draad in haar werk. Met veel plezier heeft zij leidinggegeven aan de ontwikkeling van de beroepsstandaard voor intern begeleiders. 

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht