Online nascholing voor leraren
 

ADHD: hoe ga je ermee om?

Informatie: 

In deze cursus krijg je handvatten voor de praktijk aangereikt om beter om te gaan met leerlingen met ADHD. Je leert bijvoorbeeld hoe je meer structuur kunt aanbrengen, zodat een leerling met ADHD beter zelfstandig aan de slag kan. Ook wordt uitgelegd waarom leerlingen met ADHD vaak beweeglijk zijn en hoe je daar het best op in kunt spelen. Daarnaast komt het contact met ouders aan de orde en leer je meer over de behandeling van ADHD en de werking van medicatie. De docent van deze cursus is Sebastiaan Dovis. Sebastiaan Dovis heeft ook de cursus ‘ADHD begrijpen’ ontwikkeld. Het is aan te raden die cursus eerst te volgen, zodat je beter begrijpt waarom je de tips en handelingsgerichte adviezen voor in de klas zou kunnen inzetten. 

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • adequaat reageren op en omgaan met leerlingen met ADHD
  • het werkgeheugen en de motivatie stimuleren bij leerlingen met ADHD
Docent: 

dr. Sebastiaan Dovis

Dr. Sebastiaan Dovis is GZ-psycholoog en werkzaam bij GGZ instelling Youz (voorheen Lucertis). Eerder, na zijn wetenschappelijke promotie, was hij werkzaam als onderzoeker en docent bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Daarnaast was hij binnen dezelfde universiteit als docent verbonden aan de afdeling informatica waar hij het vak ‘Psychology of effective gaming’ heeft ontwikkeld en doceerde. Hij heeft 21 nationale en internationale publicaties op zijn naam staan en is reviewer voor diverse toonaangevende tijdschriften (o.a. Nature Scientific Reports). Hij ontwikkelde verder diverse psychologische tests (zoals de Chessboardtask) en trainingen (zoals Braingame Brian) en is verantwoordelijk voor de Nederlandse vertaling van de CHEXI (de eerste gratis executieve functievragenlijst; zie CHEXI.se). Verder geeft hij door het hele land lezingen over ADHD voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Zijn expertises zijn o.a. ADHD bij kinderen, adolescenten en volwassenen, executief functioneren (i.h.b. werkgeheugen), motivatie / bekrachtiging, brain training, gamificatie en (neuro)psychologische assessment.