Online nascholing voor leraren
 

Programmeren in de klas: zo begin je ermee

Informatie: 

We maken volop gebruik van alle nieuwe technologische mogelijkheden en passen ons ogenschijnlijk eenvoudig aan. Films kijken doen we wanneer we er zin in hebben via Netflix, we bellen met vrienden aan de andere kant van de wereld met behulp van Skype en hebben het nooit meer koud dankzij de slimme thermostaat. Kinderen van nu weten niet beter. Computers zijn overal! Daarmee wordt het leren programmeren steeds belangrijker.
Jonge kinderen kunnen al leren programmeren. Middels enkele basisprincipes kun je je leerlingen uitleggen hoe programmeren werkt. Speciaal voor kinderen zijn er ook programmeertalen die ingezet kunnen worden in het onderwijs. Na afloop van de cursus heb je voldoende kennis, suggesties en zelfvertrouwen om te starten met programmeren in de klas.

Deze cursus is een update van de cursus Van de nullen en de enen - Over programmeren in het basisonderwijs. 

30 augustus 2021
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van de cursus kun je:

  • met de leerlingen op zoek gaan naar voorbeelden van technologie en programmeren in het dagelijks leven
  • enkele basisprincipes uit het programmeren gebruiken om met de leerlingen te starten met programmeren
  • verschillende hulpmiddelen inzetten om de leerlingen spelenderwijs te leren programmeren
  • de leerlingen kennis laten maken met enkele visuele programmeertalen
  • programmeren een vervolg geven door het te combineren met andere vakken en buitenschoolse activiteiten
Auteur: 

Mirjam Verloop

Mirjam Verloop is ruim vijftien jaar werkzaam als programmeur, waarvan een groot deel ook als leidinggevende. Vanuit deze rol is ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het vakgebied, het aanjagen van innovatie en kennisoverdracht. Kennisoverdracht realiseert ze in de vorm van workshop en individuele coaching van collega’s en studenten, gastlessen in het basisonderwijs en Coderdojo’s. 

Reviewer: 

Menno Kolk

Menno Kolk is sinds 2010 werkzaam in het onderwijs. Als leerkracht van groep 5/6 op de Flambouw in Nigtevecht en als bovenschools onderwijskundig ICT'er (OICT'er) houdt hij zich dagelijks bezig met onderwijskundige vernieuwingen. In beide functies zorgt hij dat digitale leermiddelen en technische leermiddelen op een leuke en een juiste manier ingezet worden in het onderwijs. Sinds 2017 organiseert Menno ook trainingen en geeft hij advies over de inzet van digitale (leer)middelen in het onderwijs. Tevens richt Menno zich op de veranderende wet- en regelgeving rondom informatiebeveiliging en privacy in het onderwijs.