Omgaan met opvallend gedrag

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Pedagogisch medewerkers.
  • Ruim 80 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

In kinderopvangorganisaties is het uitgangspunt dat ieder kind welkom is en jij streeft er dan ook naar om ieder kind te zien voor wie hij of zij is. In de praktijk blijkt dat de ene keer echter makkelijker dan de andere keer. Sommige zaken vragen namelijk net wat extra inspanning. Omgaan met ‘opvallend’ gedrag wordt door veel pedagogisch medewerkers als één van de moeilijkste aspecten van het werk gezien.

In deze cursus leer je om met andere ogen naar het ‘opvallende’ gedrag te kijken. Je leert om te bepalen of het gedrag leeftijdsadequaat is. Mocht dit niet het geval zijn, leer je dat er achter gedrag dat als ‘opvallend’ wordt ervaren, altijd een vraag en/of behoefte (verborgen) ligt. Het is jouw taak om deze vraag te herkennen en hier op passende (soms creatieve) wijze op te reageren. In deze cursus zoomen we eerst in op de vaste route die in ons brein wordt doorlopen, krijg je concrete handvatten aangereikt om de onderliggende vraag/behoefte te herkennen en leer je hoe je situaties kunt aanpassen ten bate van het kind, zonder afbreuk te hoeven doen aan het geldende pedagogisch beleid en/of de groepsregels.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de behoefte of vraag herkennen die achter het opvallende gedrag van een kind schuilt
  • de juiste interventie toepassen ten bate van het kind of de situatie
  • het kind met opvallend gedrag vanuit respect voor de autonomie begeleiden
  • reflectief naar je eigen handelen kijken in relatie tot het (opvallende) gedrag van het kind

Auteur

  • Judith Kuiten

    Judith Kuiten is pedagoog, trainer, (onderwijskundig) projectmanager en zelfstandig ondernemer. Pedagogiek en onderwijs zijn de rode draad in haar (werkende) leven. Judith werkte twaalf jaar in pedagogische adviesfuncties, waaronder negen jaar als docent pedagogiek op een ROC. Sinds 2011 reist Judith als spreker en trainer heel Nederland door om lezingen, bij- en nascholingen te verzorgen. Als projectmanager begeleidt zij de invoer van (nieuw) pedagogisch beleid, bouwt zij interne opleidingstrajecten en coacht zij teams tot een optimale samenwerking. In 2015 rondde Judith de masteropleiding 'Leren & innoveren' af aan de Hogeschool van Amsterdam. Judith vertaalt wetenschappelijke inzichten graag naar praktische houvast voor in de praktijk.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Pedagogisch medewerkers.
  • Ruim 80 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht