Maatschappijleer: meer motivatie met spelvormen

Informatie

Door onderwerpen uit de maatschappijleer aan te leren aan de hand van bestaande en bekende spellen, boor je bij leerlingen een intrinsieke motivatie aan. Leerlingen nemen spelvormen serieus en in deze cursus leer je met de voor- en nadelen daarvan om te gaan en kun je bepalen welke vorm – vrij, gestructureerd, competitief of juist coöperatief - het beste bij jouw leerlingen past. Ook zie je hoe je het leerrendement vergroot met spelvormen op de niveaus kennis, vaardigheden en ervaring en op welk moment in je les of lesperiode je spelvormen het beste in kunt zetten om dit optimale leerrendement te behalen. Op die manier haal je zowel voor je leerlingen als voor jezelf veel plezier uit het inzetten van spelvormen in je lessen maatschappijleer.
 

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • enkele kant-en-klare spelvormen inzetten tijdens je lessen maatschappijleer, die aansluiten op de examendomeinen.
  • de intrinsieke motivatie voor je vak verhogen bij de leerlingen.
  • op basis van de samenstelling van jouw klas bepalen welke spelvorm het beste bij jouw leerlingen past, variërend van vrij tot gestructureerd en van competitief tot coöperatief.
  • het leerrendement van je leerlingen vergroten op de niveaus kennis, vaardigheden en ervaring.
  • voor ieder moment in je les of lesperiode een geschikte spelvorm kiezen.
  • meer plezier uit je lessen halen, zowel voor je leerlingen als voor jezelf.

Auteur

  • Marco Veldman

    Marco Veldman is sinds 2005 werkzaam als docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen. In 2015 en 2016 heeft hij zich, met behulp van het LerarenOntwikkelFonds, verdiept in de toepassing en ontwikkeling van spelvormen in het onderwijs. Marco is tevens medeoprichter van educatieve uitgeverij Seneca Burgerschap, auteur en geeft workshops en gastcolleges over het toepassen van spelvormen bij burgerschapsvakken. Marco schrijft ook blogs over games, gamification en spelvormen en ontwerpt spellen.