Hoogsensitieve leerlingen begrijpen

Informatie

Ongeveer één op de vijf kinderen is hoogsensitief. In een schoolklas zul je dan ook minstens één hoogsensitieve leerling hebben, maar regelmatig vijf of zes. Toch is de kennis erover vaak beperkt, of ronduit onjuist. Daardoor weet je niet wat je kunt doen om deze kinderen te helpen en lopen ze vaak vast in de vorm van onderpresteren, faalangst of zelfs thuiszitten.

In deze cursus krijg je wetenschappelijke informatie over de eigenschap hoogsensitiviteit, zodat je begrijpt wat dit daadwerkelijk inhoudt. Ook leer je deze leerlingen herkennen en kun je de verschillende kenmerken uitleggen aan collega’s of ouders. Tot slot begrijp je welk effect de eigenschap kan hebben op het functioneren op school.

In de vervolgcursus 'Hoogsensitieve leerlingen helpen' krijg je handvatten voor in de klas.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • begrijp je wat hoogsensitiviteit is
  • kun je aangeven waarom hoogsensitiviteit een belangrijk onderwerp is om kennis van te hebben
  • herken je de kenmerken van hoogsensitieve leerlingen ten aanzien van prikkels, intense verwerking en reacties 
  • weet je wat de meest voorkomende probleemgebieden bij hoogsensitieve leerlingen zijn

Auteur

  • drs. Esther Bergsma

    Esther Bergsma is expert Hoogsensitiviteit. Van oorsprong is zij sociaal-wetenschappelijk onderzoeker. Als counselor begeleidde ze jarenlang hoogsensitieve personen en ouders van hooggevoelige kinderen. Ze is initiatiefnemer van het online-platform Hoogsensitief.NL en schreef de boeken “Hoogsensitieve kinderen” en “Het hoogsensitieve brein”. Vanuit haar expertise verzorgt Bergsma presentaties en opleidingen onder andere voor artsen, leerkrachten, psychologen en coaches.

Reviewer

  • drs. Anouk Geelen

    Anouk Geelen is afgestudeerd taalwetenschapper en werkt sinds 2008 in het basisonderwijs.  Ze heeft de Master Educational Needs afgerond en is als leerkracht en intern begeleider werkzaam op basisschool de Windroos in Wijk bij Duurstede. Naast haar werk als leerkracht heeft zij meegeschreven aan de rekenmethode Getal en Ruimte junior.