Design thinking

Informatie

Design thinking is een ontwerpmethodiek die aan populariteit wint, in het onderwijs en daarbuiten. Deze mensgerichte, collaboratieve en experimentele aanpak ondersteunt studenten in het onderzoekend en ontwerpend leren en biedt mogelijkheden om actief leren van studenten te bevorderen. In deze cursus krijg je inzicht in waar deze methodiek geschikt voor is, hoe het werkt en waar je deze op een doordachte manier in kunt zetten in het onderwijs.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de waarde van de methodiek Design Thinking analyseren voor jouw onderwijs
  • op basis van je kennis over Design Thinking onderbouwde didactische keuzes maken
  • onderwijs ontwerpen waarin de methodiek Design Thinking wordt ingezet
  • verschillende werkvormen inzetten bij de verschillende fasen van Design Thinking

Auteur

  • Annemarie van den Broek

    Annemarie van den Broek is sinds 2004 docent op Fontys Hogeschool Kind en Educatie in de opleidingen PABO en de Master Leren en Innoveren.  Vanuit onderwijskundige kennis en met veel passie voor innovatie van het onderwijs speelt ze al geruime tijd een rol in de vernieuwing van het curriculum waarin authentiek leren, betrokkenheid en actief en sociaal leren de kernwoorden zijn. Sinds 2005 is ze bezig met de implementatie van Design Thinking in het onderwijs van de opleiding. In een cyclisch ontwerpproces is deze methodiek verkend, onderzocht en met succes geïmplementeerd in het onderwijs van studenten.

    Deze kennis en ervaring deelt ze, onder andere via het Center of Expertise De Onderwijsingenieurs, met sessies met teams en door kennisdeling, zodat ook andere collega’s in het onderwijs kennis kunnen maken met deze inspirerende en toekomstbestendige ontwerpmethodiek.