Online nascholing voor leraren

Van stress naar succes - werkdrukbeleving in het onderwijs

Hoge werkdruk

De werkdruk in het basisonderwijs is hoog. Dit wordt dit niet veroorzaakt door drukke kinderen, maar het is vooral de administratie1 die voor veel stress zorgt bij leerkrachten. Docenten moeten niet alleen lessen voorbereiden en voor de klas staan, maar worden daarbij ook belast met het invullen en maken van volgsystemen, evaluaties, sociaal-emotionele vragenlijsten en toetsmappen.

Oorzaken stress

De werkdruk is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Dit heeft vele oorzaken. De belangrijkste is misschien wel dat de maatschappij steeds weer nieuwe eisen aan het onderwijs stelt. Van docenten wordt bijvoorbeeld verwacht dat ze ook sociale problemen van kinderen oplossen. Uit onderzoek van CNV Onderwijs2 blijkt dat deze werkdruk rampzalige gevolgen heeft; bijna de helft van de leerkrachten geeft aan dat de werkdruk negatieve gevolgen voor zijn of haar gezondheid heeft. Twee derde heeft minder plezier in het werk en bij zestig procent gaat het ten koste van het privéleven.

Neem je stress in de hand

Gelukkig wil het nieuwe kabinet daar wat aan doen. Het trekt bijna 500 miljoen euro3 uit om de werkdruk in het basisonderwijs te verlagen. Dat zal zeker helpen, maar niet alle stress is op te lossen met geld. Gelukkig kun je zelf ook wat doen als docent. Werkdruk heeft een objectief en een subjectief aspect. Het heeft zowel te maken met de hoeveelheid en grootte van de taken die je krijgt, als met hoe je die ervaart. Ook al kun je de externe factoren die de stress veroorzaken niet controleren, hoe je ermee omgaat kan een wezenlijk verschil maken.

RET jezelf van stress

Een groot deel van de beleving van stress, is subjectief. Waar de één gestrest van raakt, heeft de ander een stuk minder last van. Om meer controle te krijgen over hoe je op een bepaalde situatie reageert, is er de Rationale effectiviteitstraining (RET)-methode. De basis van deze methode is het ABC-model (Activating, Belief, Consequence).

Je kijkt naar de gebeurtenis (A), welke gedachten (B) deze bij je oproept en welk gevoel (C) je daarbij hebt. Belangrijkste conclusie van de RET-methode: het is niet de gebeurtenis die je gevoel bepaalt, maar de manier waarop je tegen de gebeurtenis aankijkt. Hoe je dit precies in de praktijk brengt, leer je in onze cursus Van stress naar succes - werkdrukbeleving in het onderwijs

1https://nos.nl/artikel/2167480-basisschoolleraren-werkdruk-vooral-door-a...
2https://onderwijs.cnvconnectief.nl/themas/actueel/werkdruk/
3https://www.nu.nl/binnenland/4950272/nieuw-kabinet-zegt-bijna-500-miljoe...

Abonneren Een cursusaanbod waar altijd iets te kiezen valt

Dat kan met ons cursusaanbod van ruim 80 cursussen

of probeer eerst een

Ervaringen van onze gebruikers

  • Simone Stuiver
    Leerkracht OBS Apollo

    Ik heb het als zeer prettig ervaren om online een cursus te volgen. Zelf het tijdstip bepalen, wanneer het mij uitkwam en gewoon thuis. Wanneer de concentratie afnam stelde het programma mij in staat de informatie terug te lezen. De filmpjes tussendoor zijn erg professioneel en geven net even meer informatie over het gelezen onderwerp. Die afwisseling ervaar ik als zeer prettig.

  • Judith Visser
    Leerkracht Basisschool Jan Ligthart Borne

    E-WISE werkt voor mij aanstekelijk. “Een kind met autisme in de klas” gaf mij op een vlotte manier kennis die ik erg goed kon gebruiken! Inmiddels heb ik in een korte tijd 15 cursussen afgerond en certificaten behaald. Zowel voor kinderen uit mijn klas, kinderen op mijn school en voor het werken aan mijn eigen ontwikkeling is er een ruim aanbod en keuze aan cursussen die ik zeker ga doen! 

  • Petra Straver
    Directeur basisschool 't Oldhof

    Ik vind E-WISE een fantastisch middel om laagdrempelig en in eigen tijd bij te scholen. Dit is mogelijk door modules te volgen op onderwerpen die schoolbreed aangepakt worden, maar leerkrachten kunnen ook heel snel onderwerpen vinden die hen bezighouden in hun eigen praktijk. Bij de introductie werden de leerkrachten gelijk enthousiast over de onderwerpen die in de modules worden aangeboden.

  • Harrie Raanhuis
    Directeur basisschool 't iemnschelf

    E-WISE is een welkome aanvulling op het professionaliseringsaanbod. Sinds dit schooljaar werken we met E-WISE en de reacties zijn heel positief. E-WISE is een laagdrempelige en zeer toegankelijke manier om je te scholen. De leerstof is praktijkgericht en in een kort tijdsbestek heb je het gevoel al veel kennis te hebben vergaard. Na afloop van een cursus heb je direct alweer zin om een nieuwe cursus te starten.
     

  • Elise Zwijnenberg
    Leerkracht groep 6 basisschool 't Oldhof

    Toen ik de eerste cursus had afgerond, ben ik direct doorgegaan met de volgende cursus die me aansprak. Ik ben erg enthousiast over de aanpak van E-WISE en de mogelijkheden die het mij als leerkracht biedt.

  • Lideke van Riel-Oudejans
    Leerkracht / ICT coördinator OBS Liereland voor Daltononderwijs

    De nascholing van E-WISE biedt krachtige interessante onderwerpen op allerlei gebieden. Van tevoren is er een korte uitleg over de inhoud en de doelstellingen van de cursus. Je krijgt direct feedback op de gemaakte vragen en een certificaat bij voldoende punten. Ook krijg je na afloop een evaluatie van de cursus en krijg je snel reactie op je feedback / kritische punten. 
     

  • Peter Hulsen
    Directeur van Ouders & Onderwijs

    Voor E-WISE ontwikkelde ik een cursus over de samenwerking tussen mentor, leerling en ouders voor het voortgezet onderwijs. Mede door de ruimte die E-WISE bood, is de cursus goed afgestemd op de praktijk en bouwt deze voort op wetenschappelijke inzichten. E-WISE gaat voor kwaliteit en biedt cursussen die direct in het onderwijs toepasbaar zijn.