Online nascholing voor leraren

Van stress naar succes - werkdrukbeleving in het onderwijs

Hoge werkdruk

De werkdruk in het basisonderwijs is hoog. Dit wordt dit niet veroorzaakt door drukke kinderen, maar het is vooral de administratie1 die voor veel stress zorgt bij leerkrachten. Docenten moeten niet alleen lessen voorbereiden en voor de klas staan, maar worden daarbij ook belast met het invullen en maken van volgsystemen, evaluaties, sociaal-emotionele vragenlijsten en toetsmappen.

Oorzaken stress

De werkdruk is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Dit heeft vele oorzaken. De belangrijkste is misschien wel dat de maatschappij steeds weer nieuwe eisen aan het onderwijs stelt. Van docenten wordt bijvoorbeeld verwacht dat ze ook sociale problemen van kinderen oplossen. Uit onderzoek van CNV Onderwijs2 blijkt dat deze werkdruk rampzalige gevolgen heeft; bijna de helft van de leerkrachten geeft aan dat de werkdruk negatieve gevolgen voor zijn of haar gezondheid heeft. Twee derde heeft minder plezier in het werk en bij zestig procent gaat het ten koste van het privéleven.

Neem je stress in de hand

Gelukkig wil het nieuwe kabinet daar wat aan doen. Het trekt bijna 500 miljoen euro3 uit om de werkdruk in het basisonderwijs te verlagen. Dat zal zeker helpen, maar niet alle stress is op te lossen met geld. Gelukkig kun je zelf ook wat doen als docent. Werkdruk heeft een objectief en een subjectief aspect. Het heeft zowel te maken met de hoeveelheid en grootte van de taken die je krijgt, als met hoe je die ervaart. Ook al kun je de externe factoren die de stress veroorzaken niet controleren, hoe je ermee omgaat kan een wezenlijk verschil maken.

RET jezelf van stress

Een groot deel van de beleving van stress, is subjectief. Waar de één gestrest van raakt, heeft de ander een stuk minder last van. Om meer controle te krijgen over hoe je op een bepaalde situatie reageert, is er de Rationale effectiviteitstraining (RET)-methode. De basis van deze methode is het ABC-model (Activating, Belief, Consequence).

Je kijkt naar de gebeurtenis (A), welke gedachten (B) deze bij je oproept en welk gevoel (C) je daarbij hebt. Belangrijkste conclusie van de RET-methode: het is niet de gebeurtenis die je gevoel bepaalt, maar de manier waarop je tegen de gebeurtenis aankijkt. Hoe je dit precies in de praktijk brengt, leer je in onze cursus Van stress naar succes - werkdrukbeleving in het onderwijs

1https://nos.nl/artikel/2167480-basisschoolleraren-werkdruk-vooral-door-a...
2https://onderwijs.cnvconnectief.nl/themas/actueel/werkdruk/
3https://www.nu.nl/binnenland/4950272/nieuw-kabinet-zegt-bijna-500-miljoe...

Abonneren Een cursusaanbod waar altijd iets te kiezen valt

Dat kan met ons cursusaanbod van ruim 80 cursussen

of probeer eerst een

Ervaringen van onze docenten

  • Liesbeth Tilanus
    Orthopedagoog bij Marant

    E-WISE benadrukt het belang van het delen van kennis. Het biedt een online platform om recente (wetenschappelijke) bevindingen op een concrete manier te vertalen naar de praktijk. Dankzij de aangeboden cursussen is ieders kennis weer up-to-date. Ik heb met plezier een bijdrage geleverd.

  • Jochen den Ouden
    docent E-WISE, ethical hacker

    E-WISE biedt een enorm pakket aan interessante e-learningcursussen aan voor het onderwijs. Daarom is het altijd actueel, up-to-date en modern. Daar werk ik graag mee samen.

  • Ria van Dinteren
    docent E-WISE, expert breinkennis

    E-WISE durfde het aan om een nieuw onderwerp voor docenten op te nemen in haar cursusaanbod: breinkennis! Het is tekenend voor de wijze waarop E-WISE haar cursussen ontwikkelt, met oog voor de doelgroep en de nieuwste ontwikkelingen in het vak.