Online nascholing voor leraren

Te weinig aandacht voor seksuele diversiteit?

Tijd voor seksuele diversiteit

Scholen moeten verplicht aandacht besteden aan seksuele diversiteit. Sterker nog, wie dat niet of onvoldoende doet, wordt bestraft1. Al in 2009 vond de politiek dat scholen seksuele diversiteit beter onder de aandacht moesten brengen, maar vorig jaar bleek uit een rapportvan de Onderwijsinspectie dat nog maar een derde van de scholen hiervoor een plan had. De reden? Lesgeven in seksuele diversiteit is lastig, want het kan op weerstand rekenen van jongeren.

Houding van scholierensfeerbeeld-2.png

De meerderheid van de jongeren zegt voor gelijke rechten te zijn van homo’s. Hand-in-hand lopende en zoenende homo’s kunnen echter bij een aanzienlijke groep jongeren niet op goedkeuring rekenen. Ook blijkt uit het onderzoek dat homoseksuele jongeren meer problemen thuis en op school hebben. Ze ervaren minder steun vanuit thuis, vinden school minder leuk en zijn minder close met hun docent. Bovendien worden ze vaker gepest. De Nederlandse bevolking denkt niet eenduidig over diversiteit en seksualiteit. Zeker als het gaat om seksuele oriëntatie en genderidentiteit. Jongeren krijgen deze opvattingen in meer of mindere mate mee uit het gezin waarin ze opgroeien, de media en vanuit de vriendengroep waarmee ze omgaan. 

Het OGLO-model

Het is de vraag hoe je als docent omgaat met al die verschillende meningen en oordelen van jongeren. Het begint ermee dat je de verschillende houdingen kunt duiden en kunt plaatsen in een kader. Daar is het onderstaande figuur handig voor. EduDivers noemt dit het OGLO-model, naar de beginletters van de vier categorieën.

Opmerkingen uit de klas kun je vaak indelen in een of meerdere categorieën. Zo kun je als docent herkennen waar de (voor)oordelen van leerlingen zitten. Hoe meer iets afwijkt van zijn opvattingen, hoe meer een leerling zich geïntimideerd voelt. Het is dus voor de docent een hele uitdaging om het gesprek over zulke gevoelige onderwerpen in de klas gaande te houden, zonder te verzanden in heftige emoties. Hoe doe je dat?

grafiek-leraren-002_0.png

Empathisch gesprek

groep-xlg.png

Het is de kunst om niet op de inhoud van opmerkingen of vragen in te gaan, maar naar het gevoel van de jongere te vragen. Vraag dus niet waarom een leerling een homo raar vindt, maar wat voor gevoel hem of haar dat geeft. Hierbij moet je wel een kanttekening plaatsen: niet iedere jongere is ervan gediend naar zijn gevoel gevraagd te worden. Het komt soms wat soft over. Bij stoere leerlingen kun je als docent beter een omtrekkende beweging maken.

Een systematische aanpak van een dialoog bereik je met de taxonomie van onderwijskundige Krathwohl. Hij heeft vijf stappen beschreven voor hoe je een dialoog systematisch kunt plannen. Volgens Krahtwohl moet je eerst de emotionele aandacht krijgen van jongeren, voordat je de actieve aandacht (nieuwsgierigheid) kunt stimuleren. Hoe dit in zijn werk gaat, kun je leren in de cursus Lesgeven over seksuele diversiteit.

www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/straf-voor-scholen-die-geen-homovoor...
www.onderwijsinspectie.nl/documenten/publicaties/2016/06/01/rapport-omga...

Abonneren Een cursusaanbod waar altijd iets te kiezen valt

Dat kan met ons cursusaanbod van ruim 80 cursussen

of probeer eerst een

Ervaringen van onze docenten

  • Petra Straver
    Directeur basisschool 't Oldhof

    Ik vind E-WISE een fantastisch middel om laagdrempelig en in eigen tijd bij te scholen. Dit is mogelijk door modules te volgen op onderwerpen die schoolbreed aangepakt worden, maar leerkrachten kunnen ook heel snel onderwerpen vinden die hen bezighouden in hun eigen praktijk. Bij de introductie werden de leerkrachten gelijk enthousiast over de onderwerpen die in de modules worden aangeboden.

  • Harrie Raanhuis
    Directeur basisschool 't iemnschelf

    E-WISE is een welkome aanvulling op het professionaliseringsaanbod. Sinds dit schooljaar werken we met E-WISE en de reacties zijn heel positief. E-WISE is een laagdrempelige en zeer toegankelijke manier om je te scholen. De leerstof is praktijkgericht en in een kort tijdsbestek heb je het gevoel al veel kennis te hebben vergaard. Na afloop van een cursus heb je direct alweer zin om een nieuwe cursus te starten.
     

  • Elise Zwijnenberg
    Leerkracht groep 6 basisschool 't Oldhof

    Toen ik de eerste cursus had afgerond, ben ik direct doorgegaan met de volgende cursus die me aansprak. Ik ben erg enthousiast over de aanpak van E-WISE en de mogelijkheden die het mij als leerkracht biedt.

  • Liesbeth Tilanus
    Orthopedagoog bij Marant

    E-WISE benadrukt het belang van het delen van kennis. Het biedt een online platform om recente (wetenschappelijke) bevindingen op een concrete manier te vertalen naar de praktijk. Dankzij de aangeboden cursussen is ieders kennis weer up-to-date. Ik heb met plezier een bijdrage geleverd.

  • Lideke van Riel-Oudejans
    Leerkracht / ICT coördinator OBS Liereland voor Daltononderwijs

    De nascholing van E-WISE biedt krachtige interessante onderwerpen op allerlei gebieden. Van tevoren is er een korte uitleg over de inhoud en de doelstellingen van de cursus. Je krijgt direct feedback op de gemaakte vragen en een certificaat bij voldoende punten. Ook krijg je na afloop een evaluatie van de cursus en krijg je snel reactie op je feedback / kritische punten. 
     

  • Peter Hulsen
    Directeur van Ouders & Onderwijs

    Voor E-WISE ontwikkelde ik een cursus over de samenwerking tussen mentor, leerling en ouders voor het voortgezet onderwijs. Mede door de ruimte die E-WISE bood, is de cursus goed afgestemd op de praktijk en bouwt deze voort op wetenschappelijke inzichten. E-WISE gaat voor kwaliteit en biedt cursussen die direct in het onderwijs toepasbaar zijn.