Online nascholing voor leraren

Te weinig aandacht voor seksuele diversiteit?

Tijd voor seksuele diversiteit

Scholen moeten verplicht aandacht besteden aan seksuele diversiteit. Sterker nog, wie dat niet of onvoldoende doet, wordt bestraft1. Al in 2009 vond de politiek dat scholen seksuele diversiteit beter onder de aandacht moesten brengen, maar vorig jaar bleek uit een rapportvan de Onderwijsinspectie dat nog maar een derde van de scholen hiervoor een plan had. De reden? Lesgeven in seksuele diversiteit is lastig, want het kan op weerstand rekenen van jongeren.

Houding van scholierensfeerbeeld-2.png

De meerderheid van de jongeren zegt voor gelijke rechten te zijn van homo’s. Hand-in-hand lopende en zoenende homo’s kunnen echter bij een aanzienlijke groep jongeren niet op goedkeuring rekenen. Ook blijkt uit het onderzoek dat homoseksuele jongeren meer problemen thuis en op school hebben. Ze ervaren minder steun vanuit thuis, vinden school minder leuk en zijn minder close met hun docent. Bovendien worden ze vaker gepest. De Nederlandse bevolking denkt niet eenduidig over diversiteit en seksualiteit. Zeker als het gaat om seksuele oriëntatie en genderidentiteit. Jongeren krijgen deze opvattingen in meer of mindere mate mee uit het gezin waarin ze opgroeien, de media en vanuit de vriendengroep waarmee ze omgaan. 

Het OGLO-model

Het is de vraag hoe je als docent omgaat met al die verschillende meningen en oordelen van jongeren. Het begint ermee dat je de verschillende houdingen kunt duiden en kunt plaatsen in een kader. Daar is het onderstaande figuur handig voor. EduDivers noemt dit het OGLO-model, naar de beginletters van de vier categorieën.

Opmerkingen uit de klas kun je vaak indelen in een of meerdere categorieën. Zo kun je als docent herkennen waar de (voor)oordelen van leerlingen zitten. Hoe meer iets afwijkt van zijn opvattingen, hoe meer een leerling zich geïntimideerd voelt. Het is dus voor de docent een hele uitdaging om het gesprek over zulke gevoelige onderwerpen in de klas gaande te houden, zonder te verzanden in heftige emoties. Hoe doe je dat?

grafiek-leraren-002_0.png

Empathisch gesprek

groep-xlg.png

Het is de kunst om niet op de inhoud van opmerkingen of vragen in te gaan, maar naar het gevoel van de jongere te vragen. Vraag dus niet waarom een leerling een homo raar vindt, maar wat voor gevoel hem of haar dat geeft. Hierbij moet je wel een kanttekening plaatsen: niet iedere jongere is ervan gediend naar zijn gevoel gevraagd te worden. Het komt soms wat soft over. Bij stoere leerlingen kun je als docent beter een omtrekkende beweging maken.

Een systematische aanpak van een dialoog bereik je met de taxonomie van onderwijskundige Krathwohl. Hij heeft vijf stappen beschreven voor hoe je een dialoog systematisch kunt plannen. Volgens Krahtwohl moet je eerst de emotionele aandacht krijgen van jongeren, voordat je de actieve aandacht (nieuwsgierigheid) kunt stimuleren. Hoe dit in zijn werk gaat, kun je leren in de cursus Lesgeven over seksuele diversiteit.

www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/straf-voor-scholen-die-geen-homovoor...
www.onderwijsinspectie.nl/documenten/publicaties/2016/06/01/rapport-omga...

Abonneren Een cursusaanbod waar altijd iets te kiezen valt

Dat kan met ons cursusaanbod van ruim 80 cursussen

of probeer eerst een

Ervaringen van onze gebruikers

  • Marieke Jochems
    Leerkracht bij PCBO Apeldoorn

    Vandaag de cursus "Ik denk dus ik besta, filoseren met kinderen" doorlopen. Was erg leuk en leerzaam om te doen. Wat ik erg prettig vond is de afwisseling tussen theorie en film. Het vulde aan en je had gelijk een beeld bij de tekst. De tekst was op niveau, niet te moeilijk en niet te makkelijk. Een cursus met ideeën waarvan ik denk: morgen beginnen! Er is een ruime keus uit onderwerpen die allemaal met je vak te maken hebben. Hoe je kunt kiezen was ook helder. Wat ik zelf prettig vind is dat je ook weet voor welke doelgroep de cursus is.
     

  • Ton van Poppel
    Onderwijsmanager Nuenens College

    Over het systeem zijn mijn docenten heel tevreden. Ze vinden het toegankelijk en niet moeilijk om mee aan de slag te gaan. Ze ervaren een goede afwisseling in vraagstelling, filmpjes en tekst. Ik merk dat mijn team echt open staat voor deze manier van leren. Na de eerste fase hebben we een goede inhoudelijke evaluatie om het vervolgens schoolbreed uit te zetten. Dan borduren we voort op de persoonlijke ontwikkeling vanuit de intrinsieke motivatie van de docent én vanuit een professioneel oogpunt door E-WISE in te zetten in POP- en functioneringsgesprekken.

  • Elles Vrij
    Leerkracht en rekenspecialist stichting Proo

    Via E-WISE heb ik de training 'Een kind met autisme in de klas' afgerond met een 10. Supergaaf! Het is interessant, motiverend, helder van opzet. Het is mooi overzichtelijk, kort en krachtig en daardoor ook goed te gebruiken als 'huiswerkopdracht' voor leerkrachten ter bespreking op bijvoorbeeld een studiedag. Ook voor persoonlijke professionalisering ben ik positief. Het is qua tijd goed in te passen in de planning, je kunt het onderbreken om later weer op te pakken, Kortom: ik word hier blij van!

  • Petra Straver
    Directeur basisschool 't Oldhof

    Ik vind E-WISE een fantastisch middel om laagdrempelig en in eigen tijd bij te scholen. Dit is mogelijk door modules te volgen op onderwerpen die schoolbreed aangepakt worden, maar leerkrachten kunnen ook heel snel onderwerpen vinden die hen bezighouden in hun eigen praktijk. Bij de introductie werden de leerkrachten gelijk enthousiast over de onderwerpen die in de modules worden aangeboden.

  • Els Garsten
    Leerkracht groep 6/7 en schoolcoach op OBS de Pionier

    Ik stond eerst een beetje sceptisch tegenover E-WISE. ‘Heb ik daar wel tijd voor?’ Ik doe namelijk op dit moment ook een opleiding tot Taalspecialist. Toch ben ik gewoon bovenaan bij ADHD begonnen. Het raakte me meteen. Ik dacht dat ik over dit onderwerp al best veel wist. Toch heeft deze cursus mij nieuwe dingen geleerd. Het is gebaseerd op de nieuwste onderzoeken. Ik heb het de volgende dag direct in de praktijk toegepast en ik zag het gebeuren…

  • Mikaël Vanderhaegen
    Zij-instromer

    E-WISE wordt op dit moment aangeboden voor docenten op de basisschool waar ik werk als vakdocent lichamelijke opvoeding. Daarnaast ben ik een Pabo zij-instromer die nog veel wil leren! Het grootste pluspunt is naar mijn mening dat je een cursus kunt volgen op je eigen tempo. Ook kun je tekst en video’s zo vaak herhalen als je zelf wilt.  Ik kan het gebruik van E-WISE aan iedereen aanraden omdat het een groot aanbod heeft en dit op een hele prettige manier wordt aangeboden.

  • Simone Stuiver
    Leerkracht OBS Apollo

    Ik heb het als zeer prettig ervaren om online een cursus te volgen. Zelf het tijdstip bepalen, wanneer het mij uitkwam en gewoon thuis. Wanneer de concentratie afnam stelde het programma mij in staat de informatie terug te lezen. De filmpjes tussendoor zijn erg professioneel en geven net even meer informatie over het gelezen onderwerp. Die afwisseling ervaar ik als zeer prettig.

  • Judith Visser
    Leerkracht Basisschool Jan Ligthart Borne

    E-WISE werkt voor mij aanstekelijk. “Een kind met autisme in de klas” gaf mij op een vlotte manier kennis die ik erg goed kon gebruiken! Inmiddels heb ik in een korte tijd 15 cursussen afgerond en certificaten behaald. Zowel voor kinderen uit mijn klas, kinderen op mijn school en voor het werken aan mijn eigen ontwikkeling is er een ruim aanbod en keuze aan cursussen die ik zeker ga doen! 

  • Harrie Raanhuis
    Directeur basisschool 't iemnschelf

    E-WISE is een welkome aanvulling op het professionaliseringsaanbod. Sinds dit schooljaar werken we met E-WISE en de reacties zijn heel positief. E-WISE is een laagdrempelige en zeer toegankelijke manier om je te scholen. De leerstof is praktijkgericht en in een kort tijdsbestek heb je het gevoel al veel kennis te hebben vergaard. Na afloop van een cursus heb je direct alweer zin om een nieuwe cursus te starten.
     

  • Elise Zwijnenberg
    Leerkracht groep 6 basisschool 't Oldhof

    Toen ik de eerste cursus had afgerond, ben ik direct doorgegaan met de volgende cursus die me aansprak. Ik ben erg enthousiast over de aanpak van E-WISE en de mogelijkheden die het mij als leerkracht biedt.

  • Lideke van Riel-Oudejans
    Leerkracht / ICT coördinator OBS Liereland voor Daltononderwijs

    De nascholing van E-WISE biedt krachtige interessante onderwerpen op allerlei gebieden. Van tevoren is er een korte uitleg over de inhoud en de doelstellingen van de cursus. Je krijgt direct feedback op de gemaakte vragen en een certificaat bij voldoende punten. Ook krijg je na afloop een evaluatie van de cursus en krijg je snel reactie op je feedback / kritische punten.