Online nascholing voor leraren

Minder werkdruk? Samen krijgen we 't voor elkaar!

Werkdruk: hoe ga je ermee om?

"Basisschoolleraren die in december staakten1 voor de vermindering van werkdruk, kunnen zelf veel doen aan het verminderen van deze werkdruk." Dat stelt Jolande Hogewind, directrice van het Calvijn College in Amsterdam, in een artikel in de Volkskrant.2  Samen met teammanager El Jaouhari zorgde Hogewind ervoor dat het Calvijn College de afgelopen jaren uitgroeide van een school met een dubieuze reputatie tot "misschien wel de beste school van Nederland", zoals Eberhard van der Laan dat zei. De werkdruk die de leraren op het Calvijn College ervoeren, was een van de zaken die Hogewind en El Jaouhari hebben aangepakt. Werkdruk is iets waar iedere leraar mee te maken krijgt, maar hoe ga je daarmee om?

Werkdruk is ‘eigen schuld’

Op het Calvijn College zijn ze de werkzaamheden op een andere manier gaan verdelen, zo geeft Hogewind aan. “Elk jaar maken we kaartjes met alle taken: voor zoveel klassen is een mentor nodig, we moeten zoveel lessen geven, er zijn zoveel mensen voor de activiteitencommissie nodig, enzovoorts.” Iedere leraar op het Calvijn College draagt taken aan en schat ook hoeveel tijd iedere taak kost. De school geeft leraren veel autonomie en zeggenschap over wat ze ieder jaar willen doen. Daarnaast heeft het Calvijn nagedacht over andere manieren om de werkdruk te verlichten. Zo krijgen leraren verschillende klassen uit hetzelfde leerjaar, zodat ze een les bijvoorbeeld vijf keer kunnen geven.

Meer controle over de workload

03_vraagje.pngWerkdruk is een subjectief gegeven. Wat de een als druk ervaart, is voor de ander prima te doen. Het ervaren van te veel werkdruk gaat vaak echter ook samen met het verliezen van controle. Je hebt het gevoel dat je het niet allemaal zelf meer in de hand hebt. Het voorbeeld van het Calvijn College laat zien dat het geven van autonomie aan leraren ervoor zorgt dat ze meer controle hebben over hun workload. Daarnaast helpt het als je een gezamenlijke verantwoordelijkheid draagt voor het werk. Als een taak meer uren kost, is er minder tijd over voor de andere taak. Dan moet je samen met je collega’s bespreken hoe je dit gaat oplossen. Maar daarmee ben je er natuurlijk nog niet. Van een leraar wordt verwacht dat hij kan plannen en organiseren. Toch gaat dit niet iedereen even goed af. Het belangrijkste is dat je voldoende structuur kunt aanbrengen en hoofd- van bijzaken kunt onderscheiden.

Plannen kun je leren!

08_klok.pngDe basis van een goede planning is een agenda, waarin je al je tijdsbestedingen, ook privé, vastlegt. Aan het begin van de week kijk je wat er voor die week op de planning staat. Is je agenda te vol? Dan kijk je wat je kunt schrappen, verplaatsen of eventueel delegeren. Het gaat er uiteindelijk om dat je alles wat je doet, overdenkt en overweegt, zodat het allemaal bewust gebeurt en jij de controle hebt. Je kunt ook met to-do-lijsten werken. Het nadeel daarvan is echter dat de taken die erop staan meestal vaag zijn en dat er geen deadline en tijdsindicatie is. Daarbij worden to-do-lijsten eerder langer dan korter. Wil je echt een ster worden in plannen? Lees dan Getting Things Done3 van David Allen. En volg de cursus Regie over jouw tijd.

1https://www.nu.nl/dvn/5045543/waarom-basisschoolleraren-dinsdag-opnieuw-...
2https://www.volkskrant.nl/binnenland/hoe-het-calvijn-college-misschien-w...
3https://www.bol.com/nl/f/getting-things-done/39492293/

Abonneren Een cursusaanbod waar altijd iets te kiezen valt

Dat kan met ons cursusaanbod van ruim 80 cursussen

of probeer eerst een

Ervaringen van onze gebruikers

  • Simone Stuiver
    Leerkracht OBS Apollo

    Ik heb het als zeer prettig ervaren om online een cursus te volgen. Zelf het tijdstip bepalen, wanneer het mij uitkwam en gewoon thuis. Wanneer de concentratie afnam stelde het programma mij in staat de informatie terug te lezen. De filmpjes tussendoor zijn erg professioneel en geven net even meer informatie over het gelezen onderwerp. Die afwisseling ervaar ik als zeer prettig.

  • Judith Visser
    Leerkracht Basisschool Jan Ligthart Borne

    E-WISE werkt voor mij aanstekelijk. “Een kind met autisme in de klas” gaf mij op een vlotte manier kennis die ik erg goed kon gebruiken! Inmiddels heb ik in een korte tijd 15 cursussen afgerond en certificaten behaald. Zowel voor kinderen uit mijn klas, kinderen op mijn school en voor het werken aan mijn eigen ontwikkeling is er een ruim aanbod en keuze aan cursussen die ik zeker ga doen! 

  • Petra Straver
    Directeur basisschool 't Oldhof

    Ik vind E-WISE een fantastisch middel om laagdrempelig en in eigen tijd bij te scholen. Dit is mogelijk door modules te volgen op onderwerpen die schoolbreed aangepakt worden, maar leerkrachten kunnen ook heel snel onderwerpen vinden die hen bezighouden in hun eigen praktijk. Bij de introductie werden de leerkrachten gelijk enthousiast over de onderwerpen die in de modules worden aangeboden.

  • Harrie Raanhuis
    Directeur basisschool 't iemnschelf

    E-WISE is een welkome aanvulling op het professionaliseringsaanbod. Sinds dit schooljaar werken we met E-WISE en de reacties zijn heel positief. E-WISE is een laagdrempelige en zeer toegankelijke manier om je te scholen. De leerstof is praktijkgericht en in een kort tijdsbestek heb je het gevoel al veel kennis te hebben vergaard. Na afloop van een cursus heb je direct alweer zin om een nieuwe cursus te starten.
     

  • Elise Zwijnenberg
    Leerkracht groep 6 basisschool 't Oldhof

    Toen ik de eerste cursus had afgerond, ben ik direct doorgegaan met de volgende cursus die me aansprak. Ik ben erg enthousiast over de aanpak van E-WISE en de mogelijkheden die het mij als leerkracht biedt.

  • Lideke van Riel-Oudejans
    Leerkracht / ICT coördinator OBS Liereland voor Daltononderwijs

    De nascholing van E-WISE biedt krachtige interessante onderwerpen op allerlei gebieden. Van tevoren is er een korte uitleg over de inhoud en de doelstellingen van de cursus. Je krijgt direct feedback op de gemaakte vragen en een certificaat bij voldoende punten. Ook krijg je na afloop een evaluatie van de cursus en krijg je snel reactie op je feedback / kritische punten. 
     

  • Peter Hulsen
    Directeur van Ouders & Onderwijs

    Voor E-WISE ontwikkelde ik een cursus over de samenwerking tussen mentor, leerling en ouders voor het voortgezet onderwijs. Mede door de ruimte die E-WISE bood, is de cursus goed afgestemd op de praktijk en bouwt deze voort op wetenschappelijke inzichten. E-WISE gaat voor kwaliteit en biedt cursussen die direct in het onderwijs toepasbaar zijn.