Online nascholing voor leraren

Met elkaar kindermishandeling aanpakken

Week tegen Kindermishandeling

Kindermishandeling is een groot probleem in Nederland. Om aandacht te vragen voor het probleem is maandag 20 november de Week tegen Kindermishandeling1 begonnen. Het belangrijkste doel van deze week is om professionals bewust te maken van het belang van goede samenwerking om kindermishandeling aan te pakken. Docenten spelen in dit proces een belangrijke rol.

Risicofactoren

De definitie van kindermishandeling2 is vastgelegd in de Jeugdwet. Er is sprake van kindermishandeling als een minderjarig persoon slachtoffer wordt van bedreiging en geweld van fysieke, psychische of seksuele aard. In Nederland komt kindermishandeling in deze brede definitie ongeveer bij 3% van de kinderen voor. Dat betekent dat in iedere schoolklas gemiddeld één kind slachtoffer is van kindermishandeling. Iedere leerkracht heeft er dus mee te maken. De grote vraag is dan ook hoe je kindermishandeling herkent. Er zijn een aantal risicofactoren te herkennen; bij de ouders, bij het kind zelf en in het gezin waarin het kind opgroeit. Dat zijn bijvoorbeeld: ouders met een psychische stoornis, ze zijn zelf vroeger ooit mishandeld3, verslaafde ouders, of ouders met lage opvoedvaardigheden. Bij leerlingen zelf is ADHD bijvoorbeeld een risicofactor. Daarnaast lopen kinderen uit gezinnen met weinig financiële middelen bijvoorbeeld een groter risico om te worden mishandeld.

Signalen van kindermishandeling

Naast risicofactoren zijn er signalen van kindermishandeling. Fysieke signalen zijn daarvan het meest voor de hand liggend: blauwe plekken op het lichaam van een kind of zelfs nog erger. Begin deze maand werd een man in België4 veroordeeld omdat hij zijn stiefkind ernstig had mishandeld. De toen tien maanden oude baby liep arm- en beenbreuken op als gevolg van de mishandeling. Het is belangrijk om risicofactoren en signalen uit elkaar te houden. Als een kind blauwe plekken heeft maar er geen risicofactoren zijn, betekent dit niet dat de signalen minder ernstig moeten worden geïnterpreteerd. Kindermishandeling komt ook voor bij kinderen bij wie er geen risicofactoren zijn.

Meldcode

Het is heel lastig als leerkracht om kindermishandeling te signaleren. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je het bij het verkeerde eind hebt. Daarom is er sinds 2013 de 'Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling'5. Instellingen en professionals, ook scholen en docenten, zijn verplicht de meldcode te gebruiken als ze denken dat er sprake is van kindermishandeling. De meldcode is echter niet hetzelfde als meldplicht. Dat stappenplan kán ertoe leiden dat je uiteindelijk een melding doet bij Veilig Thuis, maar het kan ook zijn dat je op andere acties uitkomt. Er is dus géén meldplicht, er is wél de plicht het Stappenplan van de Meldcode te volgen. Wil je als leerkracht goed leren omgaan met vermoedens van kindermishandeling? Doe dan de cursus “Klopt dit wel? – Vermoedens van kindermishandeling”.

http://www.weektegenkindermishandeling.nl/
https://www.nji.nl/Kindermishandeling-Probleemschets-Definitie
https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/55862/100_uur_werkstraf_wegens_kindermi...
https://www.metronieuws.nl/nieuws/buitenland/2017/11/stiefvader-25-uit-b...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode

Abonneren Een cursusaanbod waar altijd iets te kiezen valt

Dat kan met ons cursusaanbod van ruim 80 cursussen

of probeer eerst een

Ervaringen van onze gebruikers

  • Marieke Jochems
    Leerkracht bij PCBO Apeldoorn

    Vandaag de cursus "Ik denk dus ik besta, filoseren met kinderen" doorlopen. Was erg leuk en leerzaam om te doen. Wat ik erg prettig vond is de afwisseling tussen theorie en film. Het vulde aan en je had gelijk een beeld bij de tekst. De tekst was op niveau, niet te moeilijk en niet te makkelijk. Een cursus met ideeën waarvan ik denk: morgen beginnen! Er is een ruime keus uit onderwerpen die allemaal met je vak te maken hebben. Hoe je kunt kiezen was ook helder. Wat ik zelf prettig vind is dat je ook weet voor welke doelgroep de cursus is.
     

  • Ton van Poppel
    Onderwijsmanager Nuenens College

    Over het systeem zijn mijn docenten heel tevreden. Ze vinden het toegankelijk en niet moeilijk om mee aan de slag te gaan. Ze ervaren een goede afwisseling in vraagstelling, filmpjes en tekst. Ik merk dat mijn team echt open staat voor deze manier van leren. Na de eerste fase hebben we een goede inhoudelijke evaluatie om het vervolgens schoolbreed uit te zetten. Dan borduren we voort op de persoonlijke ontwikkeling vanuit de intrinsieke motivatie van de docent én vanuit een professioneel oogpunt door E-WISE in te zetten in POP- en functioneringsgesprekken.

  • Elles Vrij
    Leerkracht en rekenspecialist stichting Proo

    Via E-WISE heb ik de training 'Een kind met autisme in de klas' afgerond met een 10. Supergaaf! Het is interessant, motiverend, helder van opzet. Het is mooi overzichtelijk, kort en krachtig en daardoor ook goed te gebruiken als 'huiswerkopdracht' voor leerkrachten ter bespreking op bijvoorbeeld een studiedag. Ook voor persoonlijke professionalisering ben ik positief. Het is qua tijd goed in te passen in de planning, je kunt het onderbreken om later weer op te pakken, Kortom: ik word hier blij van!

  • Petra Straver
    Directeur basisschool 't Oldhof

    Ik vind E-WISE een fantastisch middel om laagdrempelig en in eigen tijd bij te scholen. Dit is mogelijk door modules te volgen op onderwerpen die schoolbreed aangepakt worden, maar leerkrachten kunnen ook heel snel onderwerpen vinden die hen bezighouden in hun eigen praktijk. Bij de introductie werden de leerkrachten gelijk enthousiast over de onderwerpen die in de modules worden aangeboden.

  • Els Garsten
    Leerkracht groep 6/7 en schoolcoach op OBS de Pionier

    Ik stond eerst een beetje sceptisch tegenover E-WISE. ‘Heb ik daar wel tijd voor?’ Ik doe namelijk op dit moment ook een opleiding tot Taalspecialist. Toch ben ik gewoon bovenaan bij ADHD begonnen. Het raakte me meteen. Ik dacht dat ik over dit onderwerp al best veel wist. Toch heeft deze cursus mij nieuwe dingen geleerd. Het is gebaseerd op de nieuwste onderzoeken. Ik heb het de volgende dag direct in de praktijk toegepast en ik zag het gebeuren…

  • Mikaël Vanderhaegen
    Zij-instromer

    E-WISE wordt op dit moment aangeboden voor docenten op de basisschool waar ik werk als vakdocent lichamelijke opvoeding. Daarnaast ben ik een Pabo zij-instromer die nog veel wil leren! Het grootste pluspunt is naar mijn mening dat je een cursus kunt volgen op je eigen tempo. Ook kun je tekst en video’s zo vaak herhalen als je zelf wilt.  Ik kan het gebruik van E-WISE aan iedereen aanraden omdat het een groot aanbod heeft en dit op een hele prettige manier wordt aangeboden.

  • Simone Stuiver
    Leerkracht OBS Apollo

    Ik heb het als zeer prettig ervaren om online een cursus te volgen. Zelf het tijdstip bepalen, wanneer het mij uitkwam en gewoon thuis. Wanneer de concentratie afnam stelde het programma mij in staat de informatie terug te lezen. De filmpjes tussendoor zijn erg professioneel en geven net even meer informatie over het gelezen onderwerp. Die afwisseling ervaar ik als zeer prettig.

  • Judith Visser
    Leerkracht Basisschool Jan Ligthart Borne

    E-WISE werkt voor mij aanstekelijk. “Een kind met autisme in de klas” gaf mij op een vlotte manier kennis die ik erg goed kon gebruiken! Inmiddels heb ik in een korte tijd 15 cursussen afgerond en certificaten behaald. Zowel voor kinderen uit mijn klas, kinderen op mijn school en voor het werken aan mijn eigen ontwikkeling is er een ruim aanbod en keuze aan cursussen die ik zeker ga doen! 

  • Harrie Raanhuis
    Directeur basisschool 't iemnschelf

    E-WISE is een welkome aanvulling op het professionaliseringsaanbod. Sinds dit schooljaar werken we met E-WISE en de reacties zijn heel positief. E-WISE is een laagdrempelige en zeer toegankelijke manier om je te scholen. De leerstof is praktijkgericht en in een kort tijdsbestek heb je het gevoel al veel kennis te hebben vergaard. Na afloop van een cursus heb je direct alweer zin om een nieuwe cursus te starten.
     

  • Elise Zwijnenberg
    Leerkracht groep 6 basisschool 't Oldhof

    Toen ik de eerste cursus had afgerond, ben ik direct doorgegaan met de volgende cursus die me aansprak. Ik ben erg enthousiast over de aanpak van E-WISE en de mogelijkheden die het mij als leerkracht biedt.

  • Lideke van Riel-Oudejans
    Leerkracht / ICT coördinator OBS Liereland voor Daltononderwijs

    De nascholing van E-WISE biedt krachtige interessante onderwerpen op allerlei gebieden. Van tevoren is er een korte uitleg over de inhoud en de doelstellingen van de cursus. Je krijgt direct feedback op de gemaakte vragen en een certificaat bij voldoende punten. Ook krijg je na afloop een evaluatie van de cursus en krijg je snel reactie op je feedback / kritische punten.