Online nascholing voor leraren

Leer te durven!

Faalangst overkomt de besten

Faalangst: iedereen heeft er weleens last van. Ook voetballer Willem Janssen van FC Utrecht. “Negatieve kritiek op mijzelf versterkte ik, positieve feedback zwakte ik af. Ik had een negatief zelfbeeld”, zo verklaart hij zijn faalangst in een interview1. In de dartwereld is er zelfs een speciale term voor faalangst: darteritus2. Een darter die hieraan lijdt, lukt het niet om pijlen te gooien, en deze op het juiste moment los te laten. In de klas kan faalangst leerlingen flink in de weg zitten bij hun schoolprestaties. Het komt bijvoorbeeld naar buiten tijdens een toets. De leerling begint te zweten, trekt wit weg en blokkeert. Hoe ga je als docent om met faalangst?

Vele soorten en maten

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 10 procent van de jongeren last heeft van faalangstverschijnselen. Bij examenkandidaten is dit zelfs een kwart. Het is daarom belangrijk om als docent te begrijpen hoe faalangst bij leerlingen werkt. Er zijn grofweg twee soorten (faal)angst: gegeneraliseerde angst en specifieke angst, waarbij de laatste variant nog verder onderverdeeld kan worden in cognitieve, sociale, motorische en spreekangst. Voorbeelden kunnen zijn dat iemand bang is voor een bepaalde situatie of vak zoals wiskunde, het krijgen van een beurt in de klas of een nieuwe sociale omgeving. Bij gegeneraliseerde angst3 is iemand daarentegen overal bang voor.

Herken de symptomen

Faalangst kan zich op verschillende manieren uiten. Fysieke verschijnselen zijn bijvoorbeeld: klamme handen, misselijkheid, hoofdpijn en blozen. Ook zijn er emotionele verschijnselen als huilen en overgevoelig zijn voor een oordeel of kritiek van anderen. Ook stotteren kan een teken zijn van faalangst, of het feit dat een leerling nooit een vraag durft te stellen. Leerlingen met faalangst hebben vaak duidelijke behoeftes. Ze willen bijvoorbeeld graag een warme en persoonlijke relatie met de docent en hebben behoefte aan kennis over hun eigen prestaties. Als je deze behoeften herkent, kun je eraan tegemoetkomen en faalangst verminderen.

Faalangst verminderen

Als docent kun je veel doen om faalangst bij leerlingen te verminderen. Dat begint al door het scheppen van een ontspannen sfeer in de klas. Gebruik humor en relativeer. Ook belonen met complimenten en het bieden van veiligheid is belangrijk. Het belangrijkste is daarnaast om duidelijk te maken dat falen niet erg is. Het merk Always maakte hiervan gebruik met zijn campagne #likeagirl4 in 2014. Van falen of verliezen leer je, word je een wijzer mens. ‘I never lose, I either win or I learn’, zo schreef rapper Kanye West begin dit jaar op Twitter5. Als docent kun je een belangrijke rol spelen in dit proces bij leerlingen. De cursus Leer te durven - leerlingen met faalangstklachten -  voor docenten in het voortgezet onderwijs helpt je hierbij.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20170915_00046464/utrecht-captain-jansse...
2  https://www.golf.nl/nieuws/2017/nov/1511-darteritus-en-de-yips
https://www.lentis.nl/probleem/gegeneraliseerde-angststoornis/symptomen-...
https://www.adformatie.nl/nieuws/always-bespreekt-faalangst-de-nieuwe-li...
https://twitter.com/OfficiaIKanye/status/824289784180998144

Abonneren Een cursusaanbod waar altijd iets te kiezen valt

Dat kan met ons cursusaanbod van ruim 80 cursussen

of probeer eerst een

Ervaringen van onze gebruikers

  • Jante Luimes
    Groepsleerkracht bij Cbs 't Prisma Doetinchem

    E-WISE biedt online cursussen aan. De onderwerpen zijn zeer divers. Het grote voordeel is dat deze cursussen binnen een kort tijdsbestek te volgen zijn en volledig in de tijd te doen zijn. De online cursussen geven mij de mogelijkheid om me up-to-date te houden, zonder dat het me middagen kost. Deze cursussen zijn zeer toegankelijk en erg toepasbaar binnen het basisonderwijs. Ik kan deze manier van het volgen van cursussen dan ook van harte aanbevelen. Kortom: eigentijds, prima te realiseren, toepasbaar, werkdruk verlagend, niet gebonden aan vaste tijden, vernieuwend.

  • Marieke Jochems
    Leerkracht bij PCBO Apeldoorn

    Vandaag de cursus "Ik denk dus ik besta, filoseren met kinderen" doorlopen. Was erg leuk en leerzaam om te doen. Wat ik erg prettig vond is de afwisseling tussen theorie en film. Het vulde aan en je had gelijk een beeld bij de tekst. De tekst was op niveau, niet te moeilijk en niet te makkelijk. Een cursus met ideeën waarvan ik denk: morgen beginnen! Er is een ruime keus uit onderwerpen die allemaal met je vak te maken hebben. Hoe je kunt kiezen was ook helder. Wat ik zelf prettig vind is dat je ook weet voor welke doelgroep de cursus is.
     

  • Ton van Poppel
    Onderwijsmanager Nuenens College

    Over het systeem zijn mijn docenten heel tevreden. Ze vinden het toegankelijk en niet moeilijk om mee aan de slag te gaan. Ze ervaren een goede afwisseling in vraagstelling, filmpjes en tekst. Ik merk dat mijn team echt open staat voor deze manier van leren. Na de eerste fase hebben we een goede inhoudelijke evaluatie om het vervolgens schoolbreed uit te zetten. Dan borduren we voort op de persoonlijke ontwikkeling vanuit de intrinsieke motivatie van de docent én vanuit een professioneel oogpunt door E-WISE in te zetten in POP- en functioneringsgesprekken.

  • Elles Vrij
    Leerkracht en rekenspecialist stichting Proo

    Via E-WISE heb ik de training 'Een kind met autisme in de klas' afgerond met een 10. Supergaaf! Het is interessant, motiverend, helder van opzet. Het is mooi overzichtelijk, kort en krachtig en daardoor ook goed te gebruiken als 'huiswerkopdracht' voor leerkrachten ter bespreking op bijvoorbeeld een studiedag. Ook voor persoonlijke professionalisering ben ik positief. Het is qua tijd goed in te passen in de planning, je kunt het onderbreken om later weer op te pakken. Kortom: ik word hier blij van!

  • Petra Straver
    Directeur basisschool 't Oldhof

    Ik vind E-WISE een fantastisch middel om laagdrempelig en in eigen tijd bij te scholen. Dit is mogelijk door modules te volgen op onderwerpen die schoolbreed aangepakt worden, maar leerkrachten kunnen ook heel snel onderwerpen vinden die hen bezighouden in hun eigen praktijk. Bij de introductie werden de leerkrachten gelijk enthousiast over de onderwerpen die in de modules worden aangeboden.

  • Els Garsten
    Leerkracht groep 6/7 en schoolcoach op OBS de Pionier

    Ik stond eerst een beetje sceptisch tegenover E-WISE. ‘Heb ik daar wel tijd voor?’ Ik doe namelijk op dit moment ook een opleiding tot Taalspecialist. Toch ben ik gewoon bovenaan bij ADHD begonnen. Het raakte me meteen. Ik dacht dat ik over dit onderwerp al best veel wist. Toch heeft deze cursus mij nieuwe dingen geleerd. Het is gebaseerd op de nieuwste onderzoeken. Ik heb het de volgende dag direct in de praktijk toegepast en ik zag het gebeuren…

  • Mikaël Vanderhaegen
    Zij-instromer

    E-WISE wordt op dit moment aangeboden voor docenten op de basisschool waar ik werk als vakdocent lichamelijke opvoeding. Daarnaast ben ik een Pabo zij-instromer die nog veel wil leren! Het grootste pluspunt is naar mijn mening dat je een cursus kunt volgen op je eigen tempo. Ook kun je tekst en video’s zo vaak herhalen als je zelf wilt. Ik kan het gebruik van E-WISE aan iedereen aanraden omdat het een groot aanbod heeft en dit op een hele prettige manier wordt aangeboden.

  • Simone Stuiver
    Leerkracht OBS Apollo

    Ik heb het als zeer prettig ervaren om online een cursus te volgen. Zelf het tijdstip bepalen, wanneer het mij uitkwam en gewoon thuis. Wanneer de concentratie afnam stelde het programma mij in staat de informatie terug te lezen. De filmpjes tussendoor zijn erg professioneel en geven net even meer informatie over het gelezen onderwerp. Die afwisseling ervaar ik als zeer prettig.

  • Judith Visser
    Leerkracht Basisschool Jan Ligthart Borne

    E-WISE werkt voor mij aanstekelijk. “Een kind met autisme in de klas” gaf mij op een vlotte manier kennis die ik erg goed kon gebruiken! Inmiddels heb ik in een korte tijd 15 cursussen afgerond en certificaten behaald. Zowel voor kinderen uit mijn klas, kinderen op mijn school en voor het werken aan mijn eigen ontwikkeling is er een ruim aanbod en keuze aan cursussen die ik zeker ga doen! 

  • Harrie Raanhuis
    Directeur basisschool 't iemnschelf

    E-WISE is een welkome aanvulling op het professionaliseringsaanbod. Sinds dit schooljaar werken we met E-WISE en de reacties zijn heel positief. E-WISE is een laagdrempelige en zeer toegankelijke manier om je te scholen. De leerstof is praktijkgericht en in een kort tijdsbestek heb je het gevoel al veel kennis te hebben vergaard. Na afloop van een cursus heb je direct alweer zin om een nieuwe cursus te starten.
     

  • Elise Zwijnenberg
    Leerkracht groep 6 basisschool 't Oldhof

    Toen ik de eerste cursus had afgerond, ben ik direct doorgegaan met de volgende cursus die me aansprak. Ik ben erg enthousiast over de aanpak van E-WISE en de mogelijkheden die het mij als leerkracht biedt.

  • Lideke van Riel-Oudejans
    Leerkracht / ICT coördinator OBS Liereland voor Daltononderwijs

    De nascholing van E-WISE biedt krachtige interessante onderwerpen op allerlei gebieden. Van tevoren is er een korte uitleg over de inhoud en de doelstellingen van de cursus. Je krijgt direct feedback op de gemaakte vragen en een certificaat bij voldoende punten. Ook krijg je na afloop een evaluatie van de cursus en krijg je snel reactie op je feedback / kritische punten.