Blijven leren met Valérie

Blog

In de rubriek 'Blijven Leren' vertelt een leraar hoe hij of zij up-to-date blijft, met deze keer: Valérie Cramwinckel-Mooijman. Valérie is werkzaam in groep 5 op basisschool de Boomgaard in Utrecht. Naast het werk op de basisschool heeft zij in 2017 haar master Onderwijswetenschappen behaald aan de Universiteit van Utrecht. Sinds augustus 2018 is zij naast groepsleerkracht ook verantwoordelijk voor de verrijkingsklas voor de leerjaren 3 t/m 8 op de Boomgaard.

Waar komt jouw interesse naar (hoog)begaafdheid vandaan?
“Deze interesse was er eigenlijk altijd al. In mijn opleiding merkte ik dat er altijd veel aandacht ging naar leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief of sociaal gebied. Maar ik interesseerde me ook juist in de (hoog)begaafde leerlingen. Deze leerlingen hebben een heel andere manier van contact met jou als leerkracht nodig. Als leerkracht vind ik het heel leuk en interessant om hierop in te spelen. In de master Onderwijswetenschappen heb ik mijn thesis ook gericht op de het verschil in motivatie bij (hoog)begaafde leerlingen in de reguliere klas en de plusklas. Op mijn school waar ik ook groepsleerkracht ben, kwam een vacature vrij voor de verrijkingsklas. Dit sprak mij direct aan en deze uitdaging ben ik dan ook aangegaan.”

interessant om hierop in te spelen. In de master Onderwijswetenschappen heb ik mijn thesis ook gericht op de het verschil in motivatie bij (hoog)begaafde leerlingen in de reguliere klas en de plusklas. Op mijn school waar ik ook groepsleerkracht ben, kwam een vacature vrij voor de verrijkingsklas. Dit sprak mij direct aan en deze uitdaging ben ik dan ook aangegaan.”

Hoe zorg je ervoor dat je blijft leren?
“Ik vind het van nature leuk om te leren en mezelf te blijven ontwikkelen. In de praktijk merk je ook dat dit nodig is. Het is goed om bij te blijven, dit ondersteunt je echt in je dagelijks werk. Je hebt soms een gevoel van hoe je iets zou moeten aanpakken, maar ik vind het heel belangrijk om dit ook te kunnen verantwoorden. Nu ik verantwoordelijk ben voor de verrijkingsklas merk ik ook dat ik behoefte heb aan meer informatie over (hoog)begaafdheid. Ik zoek cursussen om me hierin te verdiepen. Wat ik belangrijk vind in nascholing is dat die gegeven wordt door specialisten, die spreken vanuit ervaring maar de informatie ook wetenschappelijk kunnen onderbouwen.”

Wat zou je andere leerkrachten willen aanraden?
“Over het algemeen genomen denk ik dat we kinderen soms meer los mogen durven laten. Niet alleen (hoog)begaafde leerlingen, maar alle leerlingen. Bied de leerlingen uitdagende leerstof aan en vertrouw er op dat de leerling de minder uitdagende lesstof gewoon al kan. Ik vind dat zelf ook lastig, je hebt de neiging alles te monitoren en op die manier je leerlingen helemaal in beeld te hebben. Maar daarin mogen we kinderen soms meer regie geven en vertrouwen in hen hebben. Kinderen kunnen goed aangeven of ze een verlengde instructie of juist uitdagende leerstof nodig hebben. Ik merk dat dat veel ruimte geeft voor eigenaarschap bij de leerlingen.”

E-WISE biedt een ruim cursusaanbod voor leraren in het PO en VO met vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische cursussen. Het nascholingsaanbod is ontwikkeld met topexperts en wordt voortdurend geactualiseerd. Benieuwd naar ons aanbod? Probeer dan eens een van onze gratis proefcursussen.