Informatie:
Het doel van deze cursus is om te leren begrijpen wat maakt dat studenten met ADHD zich gedragen zoals ze zich gedragen. Naast een theoretisch kader worden er voorbeeldsituaties aangedragen die nauw in verband staan met de onderwijspraktijk. In de vervolgmodule van deze cursus (ADHD: praktische handvatten voor in de klas) krijg je handige en praktisch uitvoerbare tips en handelingsgerichte adviezen voor in de klas.
Preview video:
Leerdoelen:
Na deze cursus kun je:
- kenmerkend gedrag van ADHD herkennen en benoemen
- uitleggen waarom ADHD in combinatie met de puberteit extra complex is
- de meest gangbare ADHD-theorieën duiden
- de onderliggende executieve functieproblemen onderkennen
- andere factoren benoemen die het ADHD-gedrag kunnen beïnvloeden
- diagnostische middelen bij ADHD duiden
- verschil tussen diagnostische beschrijving en een classificatie aangeven
- benoemen welke behandelmodules er zijn
- met anderen tot een visie komen rondom de gesignaleerde problemen