Online nascholing voor leraren
 

Formatief werken in de les

Informatie: 

Formatief werken is een cyclisch proces dat doelgericht is in plaats van toetsgericht. Docent en leerling gaan met elkaar in gesprek en geven samen het leren vorm. Formatief werken is verweven in de dagelijkse lespraktijk en is een manier van werken waarbij leerlingen naar leerdoelen toewerken. Onderweg meten leerlingen en docent steeds waar de leerling staat: wat gaat al goed en wat (nog) niet? Veel docenten zijn (on)bewust al erg bekwaam, maar in deze cursus kun je een verdiepingsslag maken door middel van theoretische verdieping én praktische handvatten.

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop­ van deze cursus kun je:

  • werken met de cyclus van formatief werken
  • leerdoelen en succescriteria formuleren
  • methodieken toepassen om leerlingreacties te ontlokken
  • leerlingreacties analyseren en effectief feedback geven
  • je lessen aanpassen op basis van verzamelde data
Docent: 

Saskia Heuckelbach MA

Saskia Heuckelbach is zelfstandig onderwijsadviseur en teamcoach. Zij zet haar kennis, kunde en ervaring in om scholen te ondersteunen bij het vormen, invullen en borgen van hun onderwijskundige visie. Dat doet zij middels advisering, (team)coaching en trainingen. Ruim tien jaar geleden startte Saskia als zij-instromer in het voortgezet onderwijs. Zij heeft daar gewerkt als docent Nederlands, projectleider gepersonaliseerd leren en als afdelingsleider van de afdelingen gepersonaliseerd leren en de brugklassen. Als pioniers op het gebied van gepersonaliseerd leren, heeft Saskia veel ervaring in en kennis van zaken als leerdoelgericht werken, formatief werken en coachen in het onderwijs.