Online nascholing voor leraren
 

Differentiëren: pedagogisch

Informatie: 

Een van de, of misschien wel dé belangrijkste rol van een docent, is om een veilige leeromgeving te creëren voor alle leerlingen. Sterk pedagogisch handelen bepaalt de mate van leren bij de leerling. De docent is hierbij de essentiële schakel in de ‘honger’ naar kennis en groei. Maar hoe benut je de verschillen tussen leerlingen? En hoe haal je het optimale uit de potentie van elke leerling? Pedagogisch differentiëren kan hierbij helpen.

In deze cursus ga je aan de slag met verschillende definities van pedagogisch differentiëren, reflecteer je op je eigen pedagogisch handelen en leer je over veilige leerklimaten, motivatie, talentontwikkeling én de inzet van verschillende mindsets.

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • op een pedagogische manier differentiëren door rekening te houden met ieders persoonlijke onderwijsbehoefte en talentontwikkeling
  • de verschillen tussen leerlingen benutten met een groei-mindset, door gebruik te maken van verschillende manieren van talentontwikkeling en je eigen pedagogisch vakmapschap in te zetten
  • verschillende ‘docentrollen’ inzetten op basis van de behoefte van de leerling
Docent: 

Henno Oldenbeuving

Henno Oldenbeuving is in het onderwijs werkzaam als docent en ontwikkelaar. Daarnaast werkt hij als trainer en adviseur bij bureau BEET. Hij wil mensen die werken met kinderen en jongeren, inspireren in hun werk. Het beste uit jongeren halen met een verwachtingsvolle houding voor henzelf en hun omgeving, is zijn missie. Hoe jongeren leren, hoe zij gemotiveerd blijven en hoe talentonwikkelig werkt is de basis van zijn werk. De laatste jaren heeft hij de focus gehad op de verschillen tussen tussen jongens en meisjes in het onderwijs.

Reviewer: 

Michel van Ast

Michel van Ast is als spreker, trainer en adviseur vooral actief op het thema ‘onderwijs en ICT’. Hij geeft lezingen en workshops, adviseert en begeleidt onderwijsinstellingen en traint en coacht docenten die technologie willen inzetten in hun eigen onderwijs. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor diverse onderwijsbladen en -blogs en is hij coauteur van Kleppen dicht!, een publicatie over effectief lesgeven met ict.