Online nascholing voor leraren
 

Flipping the classroom: een andere manier van lesgeven

Informatie: 

Flipping the classroom betekent het omdraaien van je les. Oftewel: de lesstof die normaal gesproken klassikaal wordt behandeld, bekijken de leerlingen thuis en het huiswerk dat ze normaal thuis maken wordt in de les behandeld. Zo kunnen je leerlingen op hun eigen tempo thuis aan de slag met de theoretische kennis en houd jij tijd over in de les om opdrachten en vragen te behandelen of extra ondersteuning te bieden.

In deze cursus leer je alles over de voordelen, voorwaarden en mogelijkheden van Flipping the classroom (FTC). Zo wordt er vanuit meerdere perspectieven gekeken naar deze didactische methode, worden de stappen uitgelegd die je moet nemen om zelf te starten met FTC, leer je hoe je een effectieve video op kunt nemen en wordt het verdiepende Flipped Mastery Model aangeboden.

Na het volgen van deze cursus kun jij ook starten met het ‘flippen’ van je klaslokaal!

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop­ van deze cursus kun je:

  • Flipping the classroom inzetten met voldoende onderwijskundige en organisatorische inzichten om de hoogste leeropbrengsten te behalen
  • de afweging maken of bepaalde lesstof geschikt is voor Flipping the classroom
  • belangrijke digitale leerprincipes toepassen waarmee je het leerrendement kunt verhogen
  • een duidelijke instructievideo maken en de vrijgekomen tijd in de les effectief gebruiken
  • de docentenrol verschuiven van kennis delen, naar het ondersteunen van kennisconstructie
  • het Flipped Mastery Model inzetten in de klas, waarmee je leerlingen op hun eigen niveau laat werken
Docent: 

Eeuwe Feenstra

Eeuwe Feenstra heeft een achtergrond in het voortgezet onderwijs en is begonnen als techniek en wiskunde docent in 2006. In 2008 begon hij onderwijskundige trajecten te leiden, eerst binnen zijn eigen school, daarna voor een scholengroep. Deze trajecten hadden vaak een ICT-element gecombineerd met een didactisch concept. In 2014 begon hij samen met een werkgroep de 21e-eeuwse vaardigheden een rol te geven binnen de scholengroep waarbij zowel pedagogische als didactische concepten in de lessen werden toegevoegd. Hierbij kreeg ook blended learning een centrale rol. Sinds 2019 is Eeuwe Feenstra werkzaam als consultant Onderwijs en ICT waar hij zowel organisatorische als didactische adviestrajecten begeleid bij meerdere schoolinstellingen.