Online nascholing voor leraren
 

Reflectie bij LOB in het vmbo

Informatie: 

Deze cursus wordt binnenkort aan het cursusaanbod toegevoegd.

Leerdoelen: 

Deze cursus wordt binnenkort aan het cursusaanbod toegevoegd.

Docent: 

Els van Osch

Els van Osch is een onderwijsmens in hart en nieren. Ze is begonnen als docent in het v(mb)o, en heeft allerlei functies en taken in onderwijssettings (van vo tot ho) gehad. Van decaan tot lerarenopleider, van innovator tot schooldirecteur.  Voor haar gaat onderwijs vooral om contact en relatie, het samen met anderen doen, samen leren, reflecteren en ontwikkelen. Het aanwakkeren van nieuwsgierigheid en motivatie is dé taak van de docent. Vertrouwen hebben in de autonomie van de student/leerling en vertrouwen dat de wil om te leren er van nature is. Door de leerling de ruimte te geven eigenaar te worden van zijn eigen ontwikkeling en dat proces te begeleiden, geef je hem of haar de kans zichzelf te ontdekken en zijn eigen weg te bewandelen. Door het met elkaar te doen en vanuit het waarom te vertrekken, wordt alle onderwijs zinvol.

Anna de Rijk

Anna de Rijk komt oorspronkelijk uit het jeugdwerk, maar is al snel betrokken geraakt bij het onderwijs. Ze heeft in projecten van de VO-raad meegewerkt aan onderwijsinnovaties, stimulering van loopbaanoriëntatie in VO en MBO en ontwikkeling van leiderschap. Ze heeft veel scholen, schoolleiders en docenten geïnspireerd met creatieve ideeën en werkvormen voor LOB. Haar geloof is dat het de belangrijkste taak van onderwijs is om leerlingen alle kansen te bieden zichzelf te worden. Om te ontdekken, uit te vinden en fouten te kunnen maken. Onderwijs is voor haar werken aan de ontwikkeling van de hele mens, zorgen dat een kind/jongere zich kan ontplooien en ontwikkelen zodat de leerling zelf zijn toekomst vorm kan geven doordat hij weet wie hij is en wat hem drijft.