Online nascholing voor leraren
 

Activerende didactiek in de mens- en maatschappijvakken

Informatie: 

Deze cursus bespreekt de mogelijkheden en kenmerken van activerende didactiek en reikt je voorbeelden van werkvormen aan die makkelijk toe te passen zijn in je lessen. De volgende werkvormen komen aan de orde:

  • Placemat
  • Welk Woord Weg
  • Denken Delen Uitwisselen
  • Rood-Groen
  • Experts

Als verdieping is er aan het einde aandacht voor de complexere werkvorm Mysterie en worden er suggesties gegeven voor informatie over andere werkvormen op websites en in werkvormenbundels. Als je al veel gebruikmaakt van activerende werkvormen, ken je de meeste werkvormen in deze cursus waarschijnlijk al. In dat geval kun je deze cursus gebruiken om te reflecteren op jouw gebruik van activerende werkvormen, om informatiebronnen te vinden en om hopelijk nog een nieuwe werkvorm te leren kennen. Er wordt in deze cursus ingegaan op de voordelen van activerende werkvormen en hoe zich deze verhouden tot gepersonaliseerd leren. In de cursus tref je voorbeelden (video's) van geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer. De werkvormen zijn echter met wat aanpassingen ook geschikt voor andere mens- en maatschappijvakken.

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na deze cursus:

  • weet je wat activerende didactiek is en hoe dit kan worden vormgegeven in jouw lessen
  • jouw aanpak op het gebied van activerende didactiek verantwoorden
  • activerende werkvormen inzetten die bij jou en je leerlingen passen
Docent: 

dr. Hanneke Tuithof

Hanneke Tuithof werkt als assistent professor bij het Departement voor Geschiedenis en Kunstgeschiedenis en zij geeft onderwijs binnen de Graduate School of teaching van de UU. Daarnaast is zij lector didactiek van de gammavakken bij Fontys in Tilburg.

Reviewer: 

Lucelle Deneer

Lucelle Deneer is docent maatschappijleer op het Christelijk College Groevenbeek in Ermelo. Zij is daarnaast ‘Leraar van het jaar 2018-2019' in de categorie voortgezet onderwijs.