Online nascholing voor leraren
 

ADHD begrijpen

Informatie: 

Het doel van deze cursus is om te leren begrijpen wat maakt dat leerlingen met ADHD zich gedragen zoals ze zich gedragen. Naast een theoretisch kader worden er voorbeeldsituaties aangedragen die nauw in verband staan met de onderwijspraktijk. In de vervolgmodule van deze cursus (Omgaan met ADHD) krijg je handige en praktisch uitvoerbare tips en handelingsgerichte adviezen voor in de klas.

1 augustus 2020
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na deze cursus kun je:

  • kenmerkend gedrag van ADHD herkennen en benoemen
  • uitleggen waarom ADHD in combinatie met de puberteit extra complex is
  • de meest gangbare ADHD-theorieën duiden
  • de onderliggende executieve functieproblemen onderkennen
  • andere factoren benoemen die het ADHD-gedrag kunnen beïnvloeden
  • diagnostische middelen bij ADHD duiden
  • verschil tussen diagnostische beschrijving en een classificatie aangeven
  • benoemen welke behandelmodules er zijn
  • met anderen tot een visie komen rondom de gesignaleerde problemen
Auteur: 

drs. Esther ten Brink

Esther ten Brink heeft verscheidene opleidingen afgerond, waaronder psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, opleiding tot psychotherapeut en GZ-psycholoog, opleiding tot cognitief gedragstherapeut en supervisor.

Ze is werkzaam in de GGZ: voorheen Lucertis en Psycho Informa instellingen, nu bij Forta jeugd en in haar eigen praktijk Zelfregulatie in Oudewater. Daarnaast is ze docent bij diverse instellingen, en verzorgt ze nascholing en BIG opleidingen. Esther is ook ontwikkelaar en auteur van diverse behandelprotocollen en artikelen, mede-ontwikkelaar van Braingame Brian, bestuurslid en frontoffice Stichting Gaming & Training sinds 2010. Voorheen was ze bestuurslid van de sectie Kinder en Jeugd VGCT. Haar speciale expertise bevindt zich in het gebied van ADHD, zelfregulatie, RET kinder en jeugd, oudertraining en leerkrachttraining