Online nascholing voor leraren
 

Collegiaal leren

Informatie: 

Als onderdeel van de herijkte bekwaamheidseisen wordt er van elke docent verwacht om samen te werken, samen te leren en te reflecteren. Er zijn genoeg mogelijkheden en genoeg kansen. Voor jou is van belang dat je op de hoogte bent van een aantal vormen van collegiaal leren. Zodat jij, op het moment dat jij dat nodig hebt, een keuze kunt maken die bij jou past. En ook als collegiaal leren geen geïmplementeerd project binnen jouw school is, leer je hoe je het op kunt zetten om voor jezelf eruit te halen wat je nodig hebt. En wie weet word jij de aanleiding om collegiaal leren een vaste plaats te geven binnen jouw school.

Er zijn dan ook meer vormen van collegiaal leren dan de vormen die in deze cursus worden genoemd. De werkvormen in deze cursus zijn werkvormen die je op eigen initiatief op kunt zetten, waarbij je beroep kunt doen op je directe collega’s of collega’s binnen je netwerk. Werkvormen die geen uitgebreid implementatietraject behoeven binnen jouw school om succesvol te zijn. Werkvormen die laagdrempelig zijn en geen grote voorbereiding vragen. Werkvormen die geen langdurende trajecten zijn maar op korte termijn effect hebben op jouw leervraag.

1 augustus 2020
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • reflecteren met de STARR-methode
  • actie ondernemen met gebruik van de kwaliteitscirkel van Deming PDCA
  • vragen stellen met gebruik van de LSD-methode
  • feedback geven, vragen en ontvangen
  • de werkvorm van collegiale en interscolaire consultatie toepassen
  • de werkvorm van intervisie toepassen
  • de werkvorm van collegiale en interscolaire visitatie toepassen
Auteur: 

Angela Kouwenhoven

Angela Kouwenhoven is sinds 2003 leerkracht in het primair onderwijs. Sinds haar Bachelor of Education en haar Master SEN Gedragsspecialist, is zij vrijwillig actief geweest bij CNV Onderwijs, de LBGS en de Onderwijscoöperatie. Hier heeft ze zich op verschillende manieren ingezet voor netwerkbijeenkomsten, professionalisering, werkdruk en voorlichting. Hieruit heeft zij zich kunnen ontwikkelen als adviseur en trainer en staat inmiddels als invaller voor de klas in de regio Rotterdam. Onder de naam 2Be-Have geeft ze lezingen, workshops en trainingen aan leerkrachten of scholen met betrekking tot de Brede Professionele basis, werkdruk en werkplezier. Hierover schrijft ze ook en is trainer voor GTD en coach van EQfit en Teachers' Trail.
Reviewer: 

Anna van Sas MA

Anna van Sas heeft de bachelors Duitse taal & cultuur en Taalwetenschap en de master Duitslandstudies afgerond. Tijdens haar studie heeft zij een tijd in Berlijn gewoond en stage gelopen bij de Nederlandse Ambassade op de afdeling Pers- en Culturele Zaken. Ze heeft enkele jaren bij Uitgeverij Intertaal gewerkt als educatief adviseur en redacteur Duits. Daarna heeft zij het Onderwijstraineeship gedaan en hiermee o.a. haar eerstegraads bevoegdheid Duits behaald. Sinds 2014 geeft ze les op een middelbare school in Amsterdam. Naast haar werk als docent is ze freelance redacteur. Ook volgt ze op dit moment de opleiding tot proces-begeleider Lesson Study.