Online nascholing voor leraren
 

Formatief evalueren - leren zichtbaar maken

Informatie: 

Steeds vaker passen docenten in hun lessen een vorm van formatieve evaluatie toe, met als doel toetsen meer in dienst van het leren te stellen. In tegenstelling tot summatief toetsen (toetsen als eindmeting om te bepalen wat een leerling kan), heeft formatieve evaluatie als primair doel leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. Formatieve evaluatie zorgt ervoor dat de docent:

  • helder heeft waar de leerling naartoe werkt 
  • een goed beeld krijgt waar de leerling staat
  • weet hoe hij de leerling naar de gewenste situatie kan leiden

In deze cursus leer je wat formatief evalueren is en hoe je dit het beste ten uitvoer kunt brengen in je lessen.

1 augustus 2020
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • uitleggen wat er wordt verstaan onder formatief evalueren
  • de voorwaarden benoemen waaronder het effect van formatief evalueren groot is
  • vijf strategieën voor formatief evalueren toepassen
  • de vuistregels voor goede feedback gebruiken
  • een aantal praktische manieren voor formatief evalueren toepassen in je eigen onderwijs
Auteur: 

Michel van Ast

Michel van Ast is als spreker, trainer en adviseur vooral actief op het thema ‘onderwijs en ICT’. Hij geeft lezingen en workshops, adviseert en begeleidt onderwijsinstellingen en traint en coacht docenten die technologie willen inzetten in hun eigen onderwijs. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor diverse onderwijsbladen en -blogs en is hij coauteur van Kleppen dicht!, een publicatie over effectief lesgeven met ict.

Patricia van Slobbe

Na jaren binnen het voortgezet onderwijs op diverse posities gewerkt te hebben heeft Patricia in 2014 haar baan als clustermanager Moderne Vreemde Talen (MVT) / ICT en docent Engels verruild voor een eigen bedrijf: Kultiv8. Daar zet zij haar ervaring en expertise in op het gebied van nieuwe media & onderwijs, docenttraining en management consultancy. Patricia is coauteur van Kleppen dicht!