Online nascholing voor leraren
 

Samenwerkend leren

Informatie: 

De gedachte achter samenwerkend leren is dat zowel de zwakke als de sterke kinderen hiervan leren. De zwakke leerlingen, doordat ze uitleg krijgen en aangemoedigd worden. De sterke leerlingen, omdat zij de stof op een hoger niveau leren beheersen als ze het aan anderen uitleggen.
Bij samenwerkend leren (of coöperatief leren) is niet alleen de lesstof belangrijk, maar ook de samenwerking. Er is dus sprake van een cognitief en een sociaal doel. De achterliggende gedachte van coöperatief leren is dat leerlingen niet alleen leren van de interactie met de docent, maar ook van de interactie met elkaar. Samenwerken of samen werken heeft niet altijd samenwerkend leren tot gevolg. In deze cursus wordt van een aantal sleutelbegrippen en succesfactoren uitgegaan om van samenwerkend leren een succes te maken. Stapsgewijs worden deze punten aangestipt in de cursus. Daarnaast geven korte fragmenten uit de praktijk weer hoe het wél en niet moet. 

1 augustus 2020
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • het verschil tussen samenwerken en samenwerkend leren beschrijven en herkennen
  • opdrachten en werkvormen maken die voldoen aan de principes van samenwerkend leren
  • ICT op een goede manier inzetten voor samenwerkend leren
Auteur: 

Patricia van Slobbe

Na jaren binnen het voortgezet onderwijs op diverse posities gewerkt te hebben heeft Patricia in 2014 haar baan als clustermanager Moderne Vreemde Talen (MVT) / ICT en docent Engels verruild voor een eigen bedrijf: Kultiv8. Daar zet zij haar ervaring en expertise in op het gebied van nieuwe media & onderwijs, docenttraining en management consultancy. Patricia is coauteur van Kleppen dicht!

Michel van Ast

Michel van Ast is als spreker, trainer en adviseur vooral actief op het thema ‘onderwijs en ICT’. Hij geeft lezingen en workshops, adviseert en begeleidt onderwijsinstellingen en traint en coacht docenten die technologie willen inzetten in hun eigen onderwijs. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor diverse onderwijsbladen en -blogs en is hij coauteur van Kleppen dicht!, een publicatie over effectief lesgeven met ict.