Online nascholing voor leraren
 

Helpende gesprekken voeren met je leerlingen

Informatie: 

In de klas en tijdens begeleidingsgesprekken komt het regelmatig voor dat leerlingen gedrag vertonen dat je als lastig kunt ervaren, dat ze je (onbedoeld) raken of dat je merkt dat er iets met hen aan de hand is. Dat roept vragen op als: wat is de onderliggende boodschap in het gedrag van deze leerlingen? Wat hebben zij nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen?

Leerlingen zijn enorm gebaat bij aandacht en ondersteuning van hun ontwikkeling op school. Uit onderzoek blijkt dat een stabiele relatie met een docent of mentor voor een leerling het verschil kan betekenen tussen slagen of falen.

In deze online cursus gaan we aan de slag met de manier waarop je effectieve helpende gesprekken kunt voeren.

1 augustus 2019
Leerdoelen: 

Na afloop van de cursus kun je:

  • een praktisch stappenplan toepassen voor het effectief voeren van gesprekken
  • verbindende gespreksinterventies toepassen
  • op een helpende manier omgaan met de loyaliteit tussen ouders en kinderen in het gezin van herkomst aan de hand van enkele begrippen uit het Systemisch perspectief
  • leerlingen op verschillende manieren erkenning geven
  • meer bewust reflecteren op jouw eigen functioneren in begeleidingsrelaties
Auteur: 

drs. Klaas Jan Terpstra

Klaas Jan Terpstra is trainer-coach en oprichter van OsmoConsult. In die hoedanigheid verzorgt hij veel trainingen voor mentoren en docenten op het gebied van leerlingbegeleiding. Daarnaast is hij kernopleider en directeur van de tweejarige Registeropleiding Synergetisch Coachen. Hij heeft een lange ervaring in het onderwijs als docent scheikunde en ANW, leerlingbegeleider en lerarenopleider aan de Universiteit Leiden. Hij is zowel afgestudeerd in de fysische chemie als in de didactiek. Bovendien heeft hij de opleiding gestalt en systemisch werk afgerond en heeft hij ervaring met familie- en organisatie-opstellingen. In al zijn opleidingen, trainingen en coaching van teams staat het kunnen aangaan van verbinding met de ander centraal. Leren, ontwikkelen en groeien, gebeurt altijd in relaties tussen mensen. Zijn drijfveer is mensen in staat te stellen om hun eigen grond te vinden om vanaf daar verder te kunnen groeien.