Online nascholing voor leraren
 

ADHD begrijpen

Informatie: 

Het doel van deze cursus is om op basis van wetenschappelijke inzichten te leren begrijpen wat maakt dat leerlingen met ADHD zich gedragen zoals ze zich gedragen. Elk kind met ADHD is weer anders, maar er zijn ook veel overeenkomsten. Deze cursus start met een casus, waarin een aantal veelvoorkomende symptomen in aan bod komt. Vervolgens leer je meer over de oorzaken van ADHD en over ADHD-gedrag. Aan het eind van de cursus wordt de casus vervolgd, met daarin de eerder aangeboden informatie verweven.

In de vervolgcursus ‘ADHD: hoe ga je ermee om’ krijg je praktische tips voor in de klas. 

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus:

  • ben je op de hoogte van de geschiedenis van ADHD
  • heb je inzicht in de oorzaken en prognoses van ADHD 
  • kun je kenmerkend gedrag van ADHD herkennen en begrijpen
Docent: 

dr. Sebastiaan Dovis

Dr. Sebastiaan Dovis is GZ-psycholoog en werkzaam bij GGZ instelling Youz (voorheen Lucertis). Eerder, na zijn wetenschappelijke promotie, was hij werkzaam als onderzoeker en docent bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Daarnaast was hij binnen dezelfde universiteit als docent verbonden aan de afdeling informatica waar hij het vak ‘Psychology of effective gaming’ heeft ontwikkeld en doceerde. Hij heeft 21 nationale en internationale publicaties op zijn naam staan en is reviewer voor diverse toonaangevende tijdschriften (o.a. Nature Scientific Reports). Hij ontwikkelde verder diverse psychologische tests (zoals de Chessboardtask) en trainingen (zoals Braingame Brian) en is verantwoordelijk voor de Nederlandse vertaling van de CHEXI (de eerste gratis executieve functievragenlijst; zie CHEXI.se). Verder geeft hij door het hele land lezingen over ADHD voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Zijn expertises zijn o.a. ADHD bij kinderen, adolescenten en volwassenen, executief functioneren (i.h.b. werkgeheugen), motivatie / bekrachtiging, brain training, gamificatie en (neuro)psychologische assessment.