Online nascholing voor leraren
 

In gesprek over mediawijsheid

Informatie: 

Kinderen zijn steeds meer bezig met (sociale) media. Appen met vrienden, online berichten en foto’s posten, liken en delen van content van anderen. Ze hebben alle informatie binnen handbereik en kunnen gemakkelijk met iedereen in gesprek raken. Het biedt vermaak en creativiteit, maar wanneer kinderen niet goed met media leren omgaan kan het gebruik ook negatieve effecten hebben. In dit tafelgesprek wordt ingegaan op het thema mediawijsheid: welke keuzes maakt jouw school en wat kun jij als leerkracht doen? Er wordt besproken welke media op dit moment populair zijn onder de leerlingen. Later in het gesprek wordt de koppeling gemaakt naar de visie op mediawijsheid en de rol die de school en ouders kunnen spelen in de mediaopvoeding. Je krijgt praktische handvatten om aan de slag te gaan met mediawijsheid. Het tafelgesprek heeft als doel je te laten nadenken over jouw rol in de mediaopvoeding van leerlingen.

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus:

  • ben je op de hoogte van de meest populaire (sociale) media van dit moment
  • ken je een aantal belangrijke effecten van het gebruik van (sociale) media op kinderen
  • kun je met collega’s en leerlingen afspraken maken over het gebruik van digitale middelen in de school
  • kun je met het schoolteam een visie op mediawijsheid ontwikkelen
  • kun je ouders betrekken bij de mediaopvoeding van de leerlingen
Docent: 

drs. Freek Zwanenberg

Freek Zwanenberg studeerde in 2007 als een van de eersten in Nederland af op het onderwerp 'mediawijsheid op school', aan de Universiteit voor Humanistiek. Sindsdien verzorgde hij, eerst voor Mijn Kind Online en sinds 2014 voor Bureau Jeugd & Media, vele lezingen, gastlessen en lerarenworkshops over media-opvoeding en mediawijsheid. In 2010 schreef Freek samen met Justine Pardoen het 'Handboek Mediawijsheid' met concrete tips voor zowel visievorming, implementatie in het curriculum als individuele lessen. Vanaf 2014 specialiseerde hij zich in ICT-inzet en mediawijsheid op vrijescholen. Ook heeft Freek een specialisatie opgebouwd rondom het thema 'focus', ofwel de effecten van mediagebruik op het brein en hoe je effectief kunt studeren zonder digitale afleiding. In 2018 ontwikkelde hij samen met NCJ een e-learning 'media opvoeding 0-4 jaar' voor de Jeugdgezondheidszorg. Op het blog van Bureau Jeugd & Media schrijft Freek regelmatig over mediawijsheidthema's en hij is ook te vinden op twitter @freekzwanenberg. Naast mediapedagoog is Freek ook (improvisatie)pianist, als zodanig creëert hij zelf muziekvideo's op YouTube. 

Henk Lardée

Henk Lardée is ondernemer en helpt scholen en bedrijven om teams en mensen binnen de teams weer op AAN te krijgen. Henk Lardée is als leerkracht gestart voor een kleutergroep in Rotterdam en heeft vervolgens ook een aantal jaar in de bovenbouw van het basisonderwijs gewerkt. Vanaf 2000 is hij directeur geweest van een aantal verschillende scholen.  

Malou van der Starre

Malou van der Starre is freelance journalist met als specialisatie jeugdjournalistiek. Na een bachelor in Communicatie- en Informatiewetenschappen volgde ze de master Journalistiek in Groningen. Ze heeft jarenlange ervaring bij onder andere het NOS Jeugdjournaal. In die rol kwam ze regelmatig in klassen en maakte daar veel reportages, ook over ontwikkelingen in het onderwijs. Malou maakt video's en podcasts maar werkt ook als interviewer, gastdocent, gespreksleider en presentator.