Werken in het onderwijs is heel gevarieerd en als leerkracht heb je te maken met allerlei verschillende rollen en taken. Je hebt verschillende soorten planningen en tijdsperioden, en de invloed die je hierop hebt, varieert. Steeds meer leerkrachten voelen daarom de druk om onder schooltijd, als de leerlingen zelfstandig bezig zijn, andere dingen tussendoor te doen. Onder schooltijd kun je zo versnipperde aandacht hebben voor wat je doet. Want hoe goed kun je even iets tussendoor doen als een deel van je aandacht bij de leerlingen blijft liggen? En hoe goed kun je de aandacht bij de leerlingen houden als je tussendoor iets anders aan het doen bent?
In deze cursus leer je regie over jouw tijd te krijgen. Regie hebben over jouw tijd betekent niet dat je alles gaat doen, dat je to-dolijst elke dag afkomt of dat je agenda een stuk leger wordt. Wat je bereikt met regie over jouw tijd, is dat je je taken zonder afleiding (intern of extern) kunt uitvoeren. Toegewijd met de juiste aandacht. Het betekent dat je keuzes kunt maken in wat je doet, prioriteiten kunt stellen en “nee” kunt zeggen. En bij de dingen die je wel doet, maak je bewust beslissingen over wanneer, waar en hoe je ze doet en hoeveel tijd je hiervoor vrijmaakt.
Na afloop van deze cursus kun je regie over jouw tijd nemen.
Je kunt:
- beschrijven hoe jouw normjaartaak is opgebouwd
- de executieve functies benoemen en herkennen
- stappen nemen om je persoonlijke planning te organiseren in je agenda
- jouw taken verzamelen en een Eerstvolgende Actielijst maken
- middels verschillende manieren van timeboxen regelmaat in je planning verkrijgen
- uitleggen hoe je in bepaalde situaties vaker “nee” kunt zeggen
- prioriteiten stellen door het Paretoprincipe toe te passen
- jouw tijd effectief benutten door gebruik te maken van de Pomodorotechniek