Online nascholing voor leraren
 

ADHD begrijpen

Informatie: 

Het doel van deze cursus is om, op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten, te leren begrijpen wat maakt dat leerlingen met ADHD zich gedragen zoals ze zich gedragen. Naast een theoretisch kader worden er voorbeeldsituaties aangedragen die nauw in verband staan met de onderwijspraktijk. In de vervolgmodule van deze cursus (ADHD: hoe ga je ermee om?) krijg je handige en praktisch uitvoerbare tips en handelingsgerichte adviezen voor in de klas.

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de geschiedenis, oorzaken en prognose van ADHD beschrijven
  • kenmerkend gedrag van ADHD herkennen en benoemen
  • de mechanismen benoemen die maken dat een kind ADHD-gedrag laat zien
Docent: 

dr. Sebastiaan Dovis

Dr. Sebastiaan Dovis is GZ-psycholoog (BIG-nummer 49926763625) en werkzaam bij GGZ instelling Youz (voorheen Lucertis). Eerder, na zijn wetenschappelijke promotie, was hij werkzaam als onderzoeker en docent bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Daarnaast was hij binnen dezelfde universiteit als docent verbonden aan de afdeling informatica waar hij het vak ‘Psychology of effective gaming’ heeft ontwikkeld en doceerde. Hij heeft 21 nationale en internationale publicaties op zijn naam staan en is reviewer voor diverse toonaangevende tijdschriften (o.a. Nature Scientific Reports). Hij ontwikkelde verder diverse psychologische tests (zoals de Chessboardtask) en trainingen (zoals Braingame Brian) en is verantwoordelijk voor de Nederlandse vertaling van de CHEXI (de eerste gratis executieve functievragenlijst; zie CHEXI.se). Verder geeft hij door het hele land lezingen over ADHD voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Zijn expertises zijn o.a. ADHD bij kinderen, adolescenten en volwassenen, executief functioneren (i.h.b. werkgeheugen), motivatie / bekrachtiging, brain training, gamificatie en (neuro)psychologische assessment.