Online nascholing voor leraren
 

Virtual en augmented reality: kijk je ogen uit!

Informatie: 

Zou je je leerlingen soms het liefst naar de maan willen sturen? Helaas is dat lastig … Maar, gelukkig is er een heel goed alternatief: maak kennis met virtual en augmented reality!
In deze cursus leer je de basis van virtual reality (VR) en augmented reality (AR): innovatieve technieken om je onderwijs leuker, maar ook leerzamer te maken. Waarom zou je het gebruiken en hoe kun je het inzetten in de klas? Je maakt kennis met verschillende apps die je direct kunt gebruiken en je krijgt ideeën om zelf VR- en AR-content te maken. Of wat misschien nog wel leuker is: laat je leerlingen zelf de content maken! Deze cursus is bedoeld om je te informeren over de mogelijkheden en om de stap naar het gebruik van VR en AR in je onderwijs zo laagdrempelig mogelijk te maken.

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • virtual reality en augmented reality onderscheiden en inzetten op passende momenten
  • inspelen op mogelijke uitdagingen en kansen die komen kijken bij het gebruik van virtual en augmented reality
  • bestaande virtual en augmented reality content vinden en toepassen in je les
  • eigen virtual en augmented reality content maken en toepassen in je les
  • goed geïnformeerd de juiste apparatuur aanschaffen die nodig is voor het gebruik van virtual en augmented reality
Docent: 

Cindy Meijaard MSc

Cindy Meijaard is werkzaam als consultant innovatie bij IT-Workz. IT-Workz is gespecialiseerd in technologische ontwikkelingen en de didactische mogelijkheden daarvan in het onderwijs. De passie van Cindy Meijaard ligt bij innovaties binnen wetenschap, techniek en ICT. Ze werkt aan diverse projecten op het gebied van onderwijs en ICT. Als trainer en adviseur houdt ze zich bezig met onderwerpen zoals virtual en augmented reality, 3D-printen, Office 365 en Prowise Presenter.

Reviewer: 

Menno Kolk

Menno Kolk is sinds 2010 werkzaam in het onderwijs. Als leerkracht van groep 5/6 op de Flambouw in Nigtevecht en als bovenschools onderwijskundig ICT'er (OICT'er) houdt hij zich dagelijks bezig met onderwijskundige vernieuwingen. In beide functies zorgt hij dat digitale leermiddelen en technische leermiddelen op een leuke en een juiste manier ingezet worden in het onderwijs. Sinds 2017 organiseert Menno ook trainingen en geeft hij advies over de inzet van digitale (leer)middelen in het onderwijs. Tevens richt Menno zich op de veranderende wet- en regelgeving rondom informatiebeveiliging en privacy in het onderwijs.