Online nascholing voor leraren
 

LOB in het vmbo: reflectie en gespreksvoering

Informatie: 

Loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) is een essentieel onderdeel van het curriculum in het vmbo, waarbij reflecteren op ervaringen en het voeren van loopbaangesprekken een grote rol spelen. Maar hoe voer je deze gesprekken effectief? En hoe verwerk je reflectie op een goede manier in je programma? In deze cursus leer je wat er bij LOB van jou (en je leerlingen) wordt verwacht en hoe je waardevolle loopbaanreflectiegesprekken met je leerlingen kunt voeren. De methodes en activiteiten die in deze cursus worden behandeld kun je uitvoeren in elk jaar van het vmbo en toepassen in je eigen praktijk. Deze cursus is geschikt voor iedereen die binnen de school ingezet wordt bij het voeren van loopbaangesprekken en hier nog niet veel ervaring mee heeft.

Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • met gebruik van de loopbaancompetenties betere loopbaanreflectiegesprekken voeren
  • de basisprincipes van reflectie toepassen in gesprekken met leerlingen
  • de juiste vraagstelling en houding hanteren in (loopbaanreflectie)gesprekken
  • verschillende reflectievormen hanteren voor LOB, zowel in individuele gesprekken als in groepsverband
  • LOB gestructureerd in je mentoraat of lessen inbedden
  • verschillende materialen en databanken voor LOB vinden en toepassen
Docent: 

Els van Osch

Els van Osch is een onderwijsmens in hart en nieren. Ze is begonnen als docent in het v(mb)o, en heeft allerlei functies en taken in onderwijssettings (van vo tot ho) gehad. Van decaan tot lerarenopleider, van innovator tot schooldirecteur.  Voor haar gaat onderwijs vooral om contact en relatie, het samen met anderen doen, samen leren, reflecteren en ontwikkelen. Het aanwakkeren van nieuwsgierigheid en motivatie is dé taak van de docent. Vertrouwen hebben in de autonomie van de student/leerling en vertrouwen dat de wil om te leren er van nature is. Door de leerling de ruimte te geven eigenaar te worden van zijn eigen ontwikkeling en dat proces te begeleiden, geef je hem of haar de kans zichzelf te ontdekken en zijn eigen weg te bewandelen. Door het met elkaar te doen en vanuit het waarom te vertrekken, wordt alle onderwijs zinvol.

Anna de Rijk

Anna de Rijk komt oorspronkelijk uit het jeugdwerk, maar is al snel betrokken geraakt bij het onderwijs. Ze heeft in projecten van de VO-raad meegewerkt aan onderwijsinnovaties, stimulering van loopbaanoriëntatie in VO en MBO en ontwikkeling van leiderschap. Ze heeft veel scholen, schoolleiders en docenten geïnspireerd met creatieve ideeën en werkvormen voor LOB. Haar geloof is dat het de belangrijkste taak van onderwijs is om leerlingen alle kansen te bieden zichzelf te worden. Om te ontdekken, uit te vinden en fouten te kunnen maken. Onderwijs is voor haar werken aan de ontwikkeling van de hele mens, zorgen dat een kind/jongere zich kan ontplooien en ontwikkelen zodat de leerling zelf zijn toekomst vorm kan geven doordat hij weet wie hij is en wat hem drijft.

Reviewer: 

Chantal Kleve

Chantal Kleve is werkzaam als docent geschiedenis en mentor in het VMBO-T. In 2019 is ze door haar leerlingen genomineerd tot geschiedenisdocent van het jaar en haalde ze de finale. Als docent en mentor vindt ze het belangrijk dat haar lessen afwisselend en iedere keer anders zijn. Ze is enthousiast en vooral veel in gesprek met leerlingen om te weten hoe ze hen kan interesseren en motiveren.