Online nascholing voor leraren
 

Rouw en verliesverwerking bij kinderen

Informatie: 

Deze cursus wordt binnenkort aan het cursusoverzicht toegevoegd. 

Verlies komt veel voor en kan betrekking hebben op tal van onderwerpen. Deze cursus gaat over rouw na de dood, maar sommige dingen die aan bod komen zul je misschien ook kunnen toepassen op andere verliessituaties. 

Vaak vinden leraren 'de dood' een lastig onderwerp. Soms komt dat omdat ze zelf geraakt zijn door het verlies of omdat ze merken dat er in de klas heel verschillend op een verlies gereageerd wordt. Soms zijn leraren bang dat ze kinderen (onnodig) ontregelen door het ter sprake te brengen en dat willen ze voorkomen. Kortom, er zijn uiteenlopende redenen waarom het lastig kan zijn om het over de dood en het verlies van dierbaren te hebben in de klas. In deze cursus komen vragen aan bod als: wat doet het verlies van een betekenisvolle ander met een kind en hoe ga je hiermee om in de klas? Wat is passend? Je wordt uitgenodigd om ook met collega’s van gedachten te wisselen en zo vormen te vinden die passend zijn bij jouw leerlingen, jouw manier van lesgeven en de school waarop je werkt, maar bovenal ook bij jouzelf. Er is immers niet één manier die goed is. 

22 april 2020
Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je: 

  • omschrijven wat ‘normale’ rouw is, wanneer je spreekt van stagnerende rouw en wat je kunt doen als je denkt dat hier sprake van is
  • veelvoorkomende emotionele en gedragsmatige reacties van kinderen in rouw herkennen en omschrijven hoe dit het functioneren in de klas kan belemmeren
  • rouwreacties plaatsen in een ontwikkelingsperspectief en omschrijven hoe ontwikkelingstaken en rouwtaken op elkaar kunnen inwerken
  • uitleggen wat ‘herrouwen’ is en kun je aangeven waarom iedere leraar dit fenomeen zou moeten kennen
  • een rouwprotocol maken voor jouw school of je huidige rouwprotocol aanpassen
  • zorgen voor anderen, maar weet je dat het ook belangrijk is om vor jezelf te zorgen
Auteur: 

dr. Mariken Spuij

Mariken Spuij is sinds 1995 als Universitair Docent verbonden aan de opleiding Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Ze is betrokken met diverse cursussen en doet onderzoek naar rouw en verliesverwerking bij kinderen en jongeren.

Daarnaast werkt zij als NVO-Orthopedagoog Generalist en Klinisch Psycholoog (BIG) bij TOPP-zorg te Driebergen, een praktijk voor Generalistische Basis en Specialistische GGZ. Ze behandelt daar zowel kinderen, jongeren als volwassenen. 

Mariken geeft les in diverse post-academische opleidingen (o.a. over het gebruik van spel in diagnostiek en behandeling en cognitief gedragstherapeutische behandeling). Ze is supervisor voor professionals die zich verder willen kwalificeren als NVO-Orthopedagoog-Generalist, Cognitief Gedragstherapeut-VGCt, Kinder- en Jeugd psychotherapeut-VKJP, Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP, GZ-psycholoog, Klinisch Psycholoog en/of Psychotherapeut.

Reviewer: 

Duncan van Hagen

Duncan van Hagen is sinds 1993 fulltime werkzaam in het onderwijs. Hij geeft les aan groep 1/2, is bouwcoördinator en draagt zijn steentje bij aan het managementteam. Naast zijn werkzaamheden op school is hij coach startende leerkrachten voor het bestuur en geeft hij workshops en trainingen in communicatie, leiderschap en het verbeteren van leerkrachtvaardigheden.