Online nascholing voor leraren
 

Flipping the classroom - de praktijk

Informatie: 

Door van de uitleg die je normaal gesproken tijdens de les geeft een video te maken, hou je tijd over om leerlingen te begeleiden met opdrachten en vragen. Dit is Flipping the Classroom! In de cursus ‘Flipping the Classroom - de basis’ wordt toegelicht wat Flipping the Classroom precies inhoudt. In deze online workshop gaan we dieper op een aantal zaken in. Zo leer je meer over: gepersonaliseerd leren met het Flipped Mastery model, geavanceerde tools gebruiken zoals interactieve video, quizzen en online assessments, enkele belangrijke leerstrategieën en tot slot hoe jouw rol als leerkracht van het delen kennis naar het ondersteunen bij kennisconstructie verschuift.

1 augustus 2019
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • het Flipped Mastery Model inzetten in de klas, waarmee je gepersonaliseerd onderwijs biedt waarin leerlingen op hun eigen niveau werken
  • een aantal belangrijke leerprincipes benoemen en toepassen, waarmee je het leerrendement kunt verhogen
  • een effectieve instructievideo maken, waarbij je gebruik kunt maken van geavanceerde tools zoals interactieve video, quizzen en online assessments
  • de rol van jou als leerkracht verschuiven van kennis delen naar het ondersteunen van kennisconstructie
Auteur: 

Erik Woning MA

Erik Woning houdt zich al jaren bezig met onderwijsinnovatie, technologie en is dol op creatieve sessies met enthousiaste leraren. Erik heeft diverse rollen bij Kennisnet vervuld en heeft hier onder andere de Vier in Balans-tool ontwikkeld, meegeschreven aan het Trendrapport en vele workshops en presentaties gegeven rondom innovatieve thema’s als Flipping the Classroom, Learning Analytics, gepersonaliseerd onderwijs en gamification.
Als Consultant Innovatie voor Lab to Learn zet Erik zich in om de kennis van de afdeling Innovatie met het onderwijs te delen. Met name thema’s als Leren Programmeren, Learning Analytics en de EduCheck voor het primair onderwijs krijgen aandacht van hem.

Hannelore Engels

Als consultant innovatie voor Lab to Learn houdt Hannelore Engels zich bezig met het maken van de vertaalslag van technologische ontwikkelingen naar innovatieve toepassingen voor het onderwijs. Met een frisse kijk op eigentijdse vormen van educatie en kennisoverdracht deelt zij graag haar deskundigheid op het gebied van innovatief leren. Hannelore heeft in haar loopbaan voor verschillende branches en uiteenlopende doelgroepen mogen werken, maar altijd stond aan de basis de vraag centraal: hoe kun je mensen helpen op eigentijdse manier kennis te vergaren? De laatste jaren is daar met de opkomst van social media platformen een interesse naar social learning bijgekomen. De technologische ontwikkelingen gaan ontzettend snel, maar Hannelore blijf graag leren… over hoe mensen leren!