Online nascholing voor leraren
 

Slim zoeken, nepnieuws & factchecking - informatievaardigheden

Informatie: 

We worden overspoeld met informatie: van redactionele artikelen in de krant tot vluchtige tweets en posts op Facebook. Het is steeds lastiger om nieuws op waarde te schatten. Wat is waar en wat niet? Sociale media doen hier nog een schepje boven op. En als we zelf op zoek gaan naar informatie krijgen we in minder dan 0,25 seconden meer dan honderdduizend hits. Het is de kunst om hieruit de goede informatie te halen. En dat is nog niet zo eenvoudig. In deze cursus ga je nadenken over de invloed van de multimediale informatiemaatschappij. Je leert informatie zoeken en hieruit de goede informatie te selecteren.

1 augustus 2020
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • verschillende modellen voor informatievaardigheden benoemen
  • de manier beschrijven waarop zoekmachines werken en kun je leerlingen specifieke zoekmachines aanraden
  • zoektechnieken gebruiken om slimmer te zoeken in Google
  • beschrijven wat er verstaan wordt onder de filterbubbel en hoe jij hier invloed op hebt
  • de verschillen tussen search en social advertising inzichtelijk maken
  • verschillende vormen van nepnieuws herkennen
  • in de les praktische werkvormen m.b.t. informatievaardigheden toepassen
Auteur: 

Karin Sieders

Karin Sieders is van oorsprong marketeer en heeft bij uitgeverij ThiemeMeulenhoff meegewerkt aan verschillende lesmethoden en leeromgevingen. In 2010 heeft zij zich laten bijscholen als mediacoach en begeleidt sindsdien scholen bij alles rondom mediawijsheid. Denk hierbij aan thema’s als: veilig internetten, online imago, omgaan met digitaal pesten, online reclame en informatievaardigheden. Ze ontwikkelt workshops en medialessen, traint docenten, staat voor de klas en geeft ouderavonden over mediaopvoeding. Dat doet ze met veel enthousiasme en creativiteit waardoor ze menig docent, leerling en ouder aan het denken heeft gezet en heeft geïnspireerd. In 2014 is ze samen met mediacoach Yola Hopmans het bedrijf Slim met media gestart. Samen hebben zij het visiespel “Slim met media” ontwikkeld voor zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Dit spel spelen ze met docenten waarbij het team aan de hand van aansprekende dilemma’s met elkaar in gesprek gaat over mediawijsheid. De output van het spel is de basis voor een mediaplan voor de school.