Online nascholing voor leraren
 

Executieve functies, ondersteuning in de klas

Informatie: 

Maak jij ook wel eens mee dat een kind in je klas voor zich uit staart nadat jij de rekeninstructie hebt gegeven?   
Herken je het gedrag van een kind dat rent en schreeuwt op het speelplein, en eenmaal in de klas datzelfde gedrag blijft vertonen?
In beide gevallen is er sprake van een zwak executief functioneren. Zowel kinderen uit de onderbouw, middenbouw en bovenbouw hebben executieve functies nodig om doelgericht gedrag te laten zien, passend bij de situatie waar ze zich in bevinden. Voor jou als leerkracht zijn er verschillende mogelijkheden om de kinderen in de klas (of het kind individueel) te ondersteunen of te stimuleren de executieve functies verder te ontwikkelen. Daarvoor is het eerst nodig om meer te weten te komen over wat executieve functies zijn, hoe je ze kunt herkennen in de klas en wat je kunt doen om het niveau van functioneren in beeld te krijgen. Veel praktische handreikingen maken deze cursus compleet.

Let op: deze cursus is nog niet geaccrediteerd door het lerarenregister.

E-WISE heeft het nascholingsaanbod steeds laten valideren voor het vrijwillige lerarenregister. Het aanbieden en laten valideren van professionaliseringsactiviteiten voor het vrijwillige register is vanaf 1 augustus 2017 niet meer mogelijk. Dit geldt voor alle aanbieders van nascholing. Bij opening van het nieuwe register zullen uiteraard alle nog niet geaccrediteerde cursussen van E-WISE ter validatie worden aangeboden.

1 januari 2019
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van de cursus kun je:

  • benoemen wat executieve functies zijn en welke invloed ze hebben op het functioneren van het kind in de klas 
  • de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen benoemen m.b.t. executief functioneren
  • de mate van executief functioneren van een kind bepalen
  • zowel klassikale als individuele opdrachten en oefeningen inzetten om kinderen te ondersteunen bij zwak executief functioneren
Auteur: 

drs. José Kuijsters

José Kuijsters is orthopedagoog. Ze heeft pedagogische wetenschappen gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie pedagogiek heeft ze in 1997 Pedagogisch Buro Compane opgericht nadat ze als leerkracht in het basisonderwijs werkzaam is geweest. Bij Compane begeleidt, behandelt en onderzoekt ze kinderen op het gebied van intelligentie, faalangst, weerbaarheid, executieve functies, sociaal/emotionele- en leerproblemen. Daarnaast schrijft ze artikelen voor verschillende onderwijs- en opvoedbladen, ontwikkelt ze lesmateriaal en cursussen en verzorgt ze lezingen/cursussen voor leerkrachten.
Reviewer: 

drs. Anouk Geelen

Anouk Geelen is afgestudeerd taalwetenschapper en werkt sinds 2008 in het basisonderwijs.  Ze heeft de Master Educational Needs afgerond en is als leerkracht en intern begeleider werkzaam op basisschool de Windroos in Wijk bij Duurstede. Naast haar werk als leerkracht heeft zij meegeschreven aan de rekenmethode Getal en Ruimte junior.