Digitalisering is sterk in opkomst binnen het onderwijs. Waar de leerling voorheen oefeningen en sommen in een schriftje maakte, gebeurt dit nu steeds vaker in online leeromgevingen. Hierdoor komen meer en gedetailleerdere data over het leerproces en de resultaten hiervan beschikbaar. Het vakgebied learning analytics houdt zich bezig met het analyseren van deze data teneinde het leerproces en de omgeving waarin het leren plaatsvindt te verbeteren. Data-analyses leiden tot visualisaties, die vervolgens door zowel docenten als leerlingen kunnen worden gebruikt om op het leerproces te interveniëren. In deze cursus bekijken we wat de mogelijkheden met learning analytics zijn, voor welke doelen het kan worden ingezet en welke dimensies een rol spelen bij het succesvol opzetten van een learning analyticsproject. Door de hele cursus heen zullen praktijkvoorbeelden van reeds ingezette learning analyticsinterventies en het achterliggende proces worden gegeven. Ook wordt ingegaan op de valkuilen en risico’s van datagebruik binnen een onderwijscontext.
Na afloop van de cursus kun je:
- benoemen wat learning analytics is
- uitleggen wat learning analytics onderscheidt van andere vormen van data-analyse in het onderwijs
- enkele veelgebruikte modellen rondom learning analytics benoemen en interpreteren
- concrete toepassingen binnen het (eigen) onderwijs benoemen
- bepalen hoe learning analytics in de eigen onderwijsomgeving kan worden ingezet