Online nascholing voor leraren
 

Denk je slim! De invloed van mindsets op je lespraktijk

Informatie: 

Je kent het vast wel: sommige leerlingen kunnen niet wachten om te starten met een nieuw onderwerp terwijl anderen het liefste alles op dezelfde manier willen doen. Of misschien herken je bij jezelf de zin om iets nieuws te beginnen of word je tegengehouden door angst dat je het nieuwe wellicht niet in één keer zou kunnen. Wat we hier beschrijven zijn twee verschillende mindsets. Een vaste mindset remt je om nieuwe dingen te doen terwijl een mindset gericht op groei je nieuwsgierig maakt en je bovendien helpt bij leren. Het is niet de hoeveelheid kennis die je bezit maar je mindset die maakt of je succesvol leert, aldus Carol Dweck, onderwijskundige aan Stanford University. Mede daarom zou iedereen in het onderwijs kennis moeten nemen van de theorie van de mindsets.

1 augustus 2019
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • herkennen wat een vaste en een groeimindset is
  • jezelf motiveren tot het ontwikkelen van een groeimindset
  • leerlingen begeleiden naar een groeimindset
  • waarderend begeleiden gericht op doorzettingsvermogen
Auteur: 

Ria van Dinteren MA

Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige en gecertificeerd facilitator. Zij heeft zelf jaren gewerkt als leidinggevende en is thuis op inhoudelijke thema’s zoals leren op de werkplek en blijvende ontwikkeling. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams. Zij heeft diverse boeken over dit onderwerp op haar naam staan waaronder Brein@work dat in 2011 genomineerd is als managementboek van het jaar en het boek breinleiderschap. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, is hoofdredacteur bij TVOO en maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek.