Online nascholing voor leraren
 

Wie schrijft, die blijft! - handschriftontwikkeling in de onderbouw

Informatie: 

Is het aanleren van handschrift overbodig geworden? Berichten lijken steeds meer die kant op te wijzen: laat vallen dat vak! Volwassenen vragen zich af wanneer ze zelf nog met de hand schrijven. Dat gebeurt steeds minder, er zijn inmiddels veel alternatieven voor schrijven met de hand die vaak gemakkelijker en sneller zijn, zoals typen. Daarbij wordt vergeten dat ooit begonnen is met schrijven met pen op papier.

In deze cursus worden schrijven met de hand en typen naast elkaar gelegd en wordt de waarde van schrijven met de hand benadrukt. Er wordt een overzicht gegeven van hoe het handschrift zich ontwikkelt, globaal vanaf het 4e t/m het 18e jaar. Om vervolgens in te zoomen op voorbereidend schrijven. Wat komt er aan de orde bij voorbereidend schrijven en hoe kun je die kennis in praktijk brengen?

1 augustus 2020
Preview video: 

Leerdoelen: 

Na deze cursus kun je:

  • de waarde van schrijven met de hand en typen omschrijven
  • uitleggen hoe de handschriftontwikkeling verloopt
  • de schrijfvoorwaarden noemen en omschrijven
  • aangeven hoe schrijfvoorwaarden zich in de praktijk ontwikkelen
  • bijdragen aan het ontwikkelen van schrijfvoorwaarden
  • een adequate pengreep aanleren en stimuleren zowel bij jezelf als leerkracht en de leerling
Auteur: 

Jeanette Sies-Nijholt

Vanuit haar werk als leerkracht in de onderbouw kwam de mogelijkheid om te gaan werken als remedial teacher. Leerlingen in de remedial teaching zijn erg geholpen wanneer ze beter leesbaar leren schrijven. Ook leerlingen in de middenbouw hebben vaak wat extra aandacht nodig voor het handschrift. Er wordt in die periode erg veel van ze gevraagd. Individuele aandacht voor schrijven is dan meer dan welkom.

Toen Jeanette merkte dat vlot en leerbaar schrijven niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is heeft ze de (post) HBO-opleiding “Schrijven met pen en toets” gevolgd en is ze de praktijk voor handschrifthulp “Beterhandschrift” in Nieuwe Niedorp gestart. Verder werkt ze nog altijd als remedial teacher en geeft ze handschrifthulp.

Reviewer: 

drs. Anouk Geelen

Anouk Geelen is afgestudeerd taalwetenschapper en werkt sinds 2008 in het basisonderwijs.  Ze heeft de Master Educational Needs afgerond en is als leerkracht en intern begeleider werkzaam op basisschool de Windroos in Wijk bij Duurstede. Naast haar werk als leerkracht heeft zij meegeschreven aan de rekenmethode Getal en Ruimte junior.