Online nascholing voor leraren
 

Hoe verbeter ik mijn spellingonderwijs?

Informatie: 

In het basisonderwijs wordt veel tijd besteed aan spelling, met als uiteindelijke doel: functionele geletterdheid. Dit houdt in dat men in staat is om begrijpelijk te kunnen schrijven in verschillende maatschappelijke situaties. Deze fase van geletterdheid wordt voorafgegaan door ontluikende geletterdheid (voor de basisschool, van 0 tot 4 jaar), beginnende geletterdheid (van groep 1 tot en met midden groep 3) en gevorderde geletterdheid (van midden groep 3 tot en met groep 8). In deze cursus maak je kennis met de belangrijkste aspecten van goed spellingonderwijs. Je ziet daarbij diverse praktijkvoorbeelden die worden gekoppeld aan veelgebruikte spellingmethodes, en je maakt ook een koppeling naar je eigen praktijk.

1 augustus 2019
Leerdoelen: 

Na afloop van deze cursus kun je:

  • benoemen wat spelling en spellingbewustzijn is
  • benoemen hoe de leerlijn van spelling van groep 1 tot en met groep 8 is opgebouwd
  • effectief gebruikmaken van je spellingmethode
  • benoemen hoe een effectieve spellinginstructie en verlengde instructie eruit ziet
  • verschillende oefenvormen inzetten ten behoeve van het automatiseren
Auteur: 

Janneke van Druenen MSc

Janneke van Druenen is orthopedagoog en junior onderwijsadviseur bij Marant. Ze houdt zich bezig met kinderen met (ernstige) lees- en spellingproblemen door ondersteuning te bieden aan kinderen, ouders en scholen. Ze begeleidt professionals die werken met kinderen, zowel in trainingen en cursussen als op de werkvloer. 

drs. Cor Bakker

Cor Bakker is specialist taal- en leesonderwijs bij onderwijsadviesbureau Marant.  Hij heeft jarenlange ervaring in het ondersteunen van leerkrachten bij het versterken van hun vakmanschap, zodat de kwaliteit van het taal- en leesonderwijs omhoog gaat.